Vlaky na českých kolejích zbytečně čekají, tvrdí odborníci | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Vlaky na českých kolejích zbytečně čekají, tvrdí odborníci

Vlaky na českých kolejích zbytečně čekají, tvrdí odborníci
Hlavní nádraží
• 

Dalibor Dostál, Profit

Cesta vlakem z Ostravy či Brna do Prahy končí pro většinu cestujících stejně. Vlak se na dlouhé minuty zastaví v tunelu pod Vítkovem a čeká. Důvod? Podle odborníků chybí na trati moderní technika, která by zvýšila kapacitu železnice v těchto místech.

„Nové koleje, které k hlavnímu nádraží v Praze vedou, neumožňují, aby po nich jezdilo tolik vlaků, kolik bychom potřebovali. Především kvůli použitému zabezpečovacímu zařízení. Na moderní železnici ve Švýcarsku a Německu mohou jezdit vlaky po jedné koleji za sebou v intervalu dvou minut, na Novém spojení to bohužel není možné,“ řekl pro deník E15 Vladimír Libý z Centra pro efektivní dopravu.

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) se intervaly vlaků na Novém spojení pohybují v průměru kolem čtyř minut, v některých případech jezdí i po třech minutách. I když je rozdíl jedné nebo dvou minut zdánlivě malý, v praxi to znamená, že se na trať ve špičkách vejde zhruba o třetinu méně vlaků, než ve vyspělých zemích.

SŽDC se však použité techniky zastává. „Je to velmi zjednodušující pohled, na intervaly má vliv řada faktorů,“ uvedl Alexandr Vrtěl, šéf konstruktérů jízdních řádů SŽDC. Podle něj je zabezpečovací zařízení srovnatelné s Německem či Švýcarskem. Rozdíl je podle něj v tom, že v těchto zemích je dostatek peněz na stavební úpravy tratí v místech, kde nemohou vlaky jet potřebnou rychlostí.

Podle Libého není situace špatná jen v Praze, ale také na dalších železničních uzlech, jako je Brno nebo Plzeň. „Kdybychom umožnily vlakům jezdit v kratších intervalech za sebou, zvýšila by se i kapacita tratí,“ dodal Libý. O co více času stráví vlaky před nádražím, o to méně se pak mohou zdržet ve stanici. „Objevují se problémy s tím, že soupravy mají jen krátký čas na pobyt u perónů,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Přestože Nové spojení dokončené v roce 2008 stálo devět miliard korun, podle Libého na něm nebyly použity ty nejlepší technologie. „Nebylo postaveno v měřítcích jedenadvacátého století, ale šedesátých let, od kdy se tato stavba projektovala,“ zmínil. Příkladem zastaralého řešení je podle něj i křížení vlaků, které jedou na hlavní nádraží od Holešovic s vlaky přijíždějícími od Vysočan. „Je to podobné, jak kdybyste na dálnici při odbočování vlevo překřížili cestu autům jedoucím v protisměru,“ uzavřel Vladimír Libý.

Autor: Dalibor Dostál, Profit
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!