Vnitro koupí stovky elektromobilů Hyundai. Stát poprvé více elektrifikuje flotily – musí
Vozový park elektromobilů ministerstva vnitra tvořený 145 elektromobily Hyundai Ioniq a dalšími třemi hybridními vozy se výrazně rozroste. Vnitro uzavřelo rámcovou dohodu se společností Hyundai Motor Czech (HMC) na dodání více než tří set vozů Hyundai Kona EV Eco celkově za 148 milionů korun. Vysoutěžené má rovněž dodávky dalších až 245 takzvaných mild hybridních vozů kombinujících spalovací motor a elektromotor. Zakázka vnitra vychází ze zatím největšího tendru českého státu, který už dříve uspořádal centrální zadavatel ministerstvo financí. V jeho rámci od HMC nakoupí až 711 elektromobilů Kona v hodnotě až 736 milionů korun.
Vysoutěžené elektromobily Kona postupně obdrží podřízené instituce „vnitra“, například krajská ředitelství policie či hasičské záchranné sbory a další.
„S ohledem na dosud známá data relevantní pro vyhodnocení nákladovosti provozu elektromobilů lze při stávajícím počtu vozidel uvést průměrnou celkovou roční spotřebu elektrické energie na dobíjení 190 megawatthodin. Průměrné roční náklady v cenách, za které vnitro elektřinu nakoupilo, a v cenách, za které se elektromobily rezortu případně dobíjejí na veřejných stanicích, jsou zhruba 2,6 milionu,“ uvádí mluvčí MV Hana Malá.
Ministerstvo aktuálně disponuje 74 dobíjecími stanicemi a buduje další. Výstavba jedné obvykle stojí kolem čtyřiceti tisíc. Rezort za ně dosud vydal celkově téměř tři miliony korun, ke kterým je nutné přičíst náklady na úpravy rozvodů k dobíječkám, správu a vývoj softwaru, jenž eviduje spotřebu, náklady na zařízení odběrného místa a podobně. Tyto náklady MV nevyčíslilo.
S rozrůstající se flotilou elektromobilů bude vnitro dále rozšiřovat síť dobíjecích stanic zřizovaných jako neveřejné pro potřeby rezortu. Další „dobíječky“ využívá u smluvních partnerů, kteří provozují veřejnou síť stanic.
Státní nákupy vycházejí z letos započatého Národního akčního plánu čisté mobility, který zavazuje k pořizování ekologických automobilů pro státní složky. „Další nákupy těchto vozidel budou probíhat v souladu s platnými legislativními normami ČR a EU a v návaznosti na aktuální datum zákazu vozidel se spalovacími motory v EU od roku 2035,“ dodává Malá. Upozorňuje ale na výjimku, kterou má vozový park složek integrovaného záchranného systému (IZS). Výjimka vyčleňuje složky IZS z povinnosti pořizovat elektrická vozidla.
Na výsledek zatím největšího státního tendru vypsaného ministerstvem financí upozornil jako první server Zdopravy.cz s tím, že automobilka Hyundai, která vyrábí vozy Kona ve svém nošovickém závodě, v soutěži zvítězila nad konkurenčními nabídkami Škody Auto, dovozce Volkswagenu Porsche Inter Auto CZ a společností Nelagia. Až čtyři sta z dodaných vozů má využít Správa železnic, další zamíří k ministerstvům, úřadům, městům a k obcím.
Rezort financí vysoutěžil vozy Kona ve dvou verzích: za slabší varianty vozu Eco o výkonu 100 kilowattů platí 313 milionů bez DPH, za silnější verze Power o výkonu 150 kilowattů pak 423 milionů. Oproti ceníkovým cenám získal stát zhruba desetinovou slevu.
Ministerstvo financí v dubnu vysoutěžilo také dodávky hybridních osobních aut pro státní organizace a úřady, které zajišťuje Škoda Auto. Za 256 milionů má dodat až 263 plug-in hybridních vozidel Octavia a Superb.
Prohlédněte si Konu Electric v silnější verzi Power zblízka: