Vodochodské letiště přišlo o ekologický posudek. Penta se odvolá

Letiště Vodochody

Letiště Vodochody Zdroj: ctk

Ministerstvo životního prostředí zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště ve Vodochodech. Ministerstvo zhruba před měsícem začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s dopady vodochodského letiště na životní prostředí (EIA) netrpí závažnými právními vadami. Důvodem k tomu byly stížnosti starostů okolních obcí, kteří mu přinesli na 40 podnětů. Skupina Penta, která je investorem výstavby letiště, se proti rozhodnutí odvolá.

„Došlo k procesnímu pochybení v oblasti vodního hospodářství a v oblasti hlukové zátěže,“ uvedla náměstkyně ministerstva Berenika Peštová. Studie EIA například při výpočtu celkové hlukové zátěže nezohlednila stávající hluk z pozemní dopravy. Ministerstvo zatím nerozhodlo, zda potrestá úředníky, kteří původní kladný posudek vydali.

„Nepovažujeme to za šťastné rozhodnutí nejen kvůli našemu projektu. Je to obecně špatné rozhodnutí a obáváme se, že to může paralyzovat stavební rozvoj ve Středočeském kraji a celé České republice,“ řekl mluvčí Penty Martin Danko.

Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur potvrdil, že proti rozhodnutí hodlá investor podat odvolání. Pokud by s ním neuspěl, pravděpodobně by podle Kačura došlo na soud. „Podle našeho názoru není toto rozhodnutí v pořádku. Je to nestadartní krok mimo právní řád,“ uvedl Kačur, který v rozhodnutí vidí i signál dalším investorům. „Možná si dnes ještě ani nedokážeme představit, co vše to spustí,“ dodal.

Obce slaví

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN), který je zároveň mluvčím iniciativy Stop Letišti Vodochody, řekl, že je to pro iniciativu nesmírně radostná zpráva. „Myslím si, že zvítězila spravedlnost a úsilí občanů, kteří byli proti rozšíření letiště,“ uvedl. Starostka Máslovic, které jsou také členy sdružení, Vladimíra Sýkorová označila rozhodnutí za „úplně skvělou zprávu“. „Je to to, o co jsme usilovali - zachování životního prostředí a kvality života i poblíž letiště,“ dodala.

Ministr životního prostředí Richard Brabec koncem dubna řekl, že jeho úřad „si chce být na 200 procent jistý, že proces tak, jak proběhl, netrpí žádnými zjevnými vadami“. Podle Brabcova tehdejšího vyjádření jednou z nejdůležitějších otázek kolem skončeného řízení bylo to, že EIA nevzala v úvahu ochranu některých vodních zdrojů a že jsou tam i některé staré ekologické zátěže.

Splnění podmínek nelze vymáhat, varují starostové

Kladný posudek dopadu stavby letiště na životní prostředí vydalo ministerstvo životního prostředí na konci loňského října. Posudek obsahuje přes 120 podmínek, které investor musí splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8, budoucí letiště má mít rovněž omezení pro noční lety. Podle starostů okolních obcí a hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka (ČSSD) jsou ale tato opatření právně nevymahatelná.

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice do rozšíření letiště by měla činit zhruba tři miliardy korun.

Martin Kačur: Letiště Vodochody může stát za čtyři roky