Vozových zásilek na železnici stále ubývá, ČD Cargo chystá kampaň

vlak ČD Carga

vlak ČD Carga Zdroj: David Vagaday

Vedení nákladní železniční společnosti ČD Cargo nepřestávají trápit takzvané jednotlivé vozové zásilky. V loňském roce firma takto přepravila 21 milionů tun zboží, což je o dva miliony méně než předloni. Pokles se nezastavil ani v letošním prvním čtvrtletí.

„V roce 2015 část těchto přeprav přešla na silnici, kde kamionoví dopravci byli schopni vlivem nízké ceny nafty nabídnout konkurenceschopnější cenu,“ vysvětlil ředitel podpory prodeje Michal Roh. Specifická činnost navíc firmě přináší ztrátu v řádu stovek milionů. Řetězec, který zahrnuje převzetí jednoho až pěti vagonů, jejich dopravení manipulačním vlakem do seřaďovací stanice, složení dálkového vlaku, jeho převezení do jiné seřaďovací stanice, rozpojení a dodání konkrétních vagonů na místo určení, váže velký objem kapacit firmy.

„Z tohoto důvodu také někteří evropští dopravci tento segment opustili a v tuzemsku jej plošně nabízí pouze ČD Cargo,“ doplnil Roh. Často se takto vozí dřevo na pily nebo kovový šrot do hutí. Proti tomu stojí ziskový segment ucelených vlaků, které na dlouhé vzdálenosti z jednoho bodu do druhého přepravují jediný druh zboží.¨

Ministerstvo dopravy zrušení jednotlivých vozových zásilek nepřipouští, má obavy z další expanze kamionů.

Podíl jednotlivých vozových zásilek na celkových přepravách ČD Cargo klesl v posledních letech na méně než třetinu. Pomoci zvrátit trend má mimo jiné právě zahájená marketingová kampaň. Podle mluvčího Českých drah Radka Joklíka tak chce firma bourat některé mýty. „Jedním z nich třeba je, že se vlaková doprava hodí jen pro velké podniky a mnohasettunové přepravy,“ uvedl Joklík.

Firma zprovoznila stránky, kde si lze spočítat cenu přepravy mezi dvěma stanicemi. Opustila přitom plány na zrušení stovek tarifních bodů. Věc má totiž i politický rozměr. Ministerstvo dopravy dlouhodobě nepřipouští zrušení jednotlivých vozových zásilek, protože se obává záplavy krajských silnic kamiony. I proto úřad od letoška výrazně snížil poplatky za užití kolejí.
Podle Roha by mělo vše směřovat u vozových zásilek alespoň k takzvané černé nule v roce 2017.