Za tři roky vyjedou na vlakové tratě noví dopravci. Vláda schválila tendry

plzeň

plzeň

Vláda schválila spuštění výběrových řízení na nové provozovatele další pětice rychlíkových tratí. Cílem je vytvoření tržního prostředí, které by mělo snížit náklady na provoz osobní železniční dopravy.

„Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce,“ řekl v minulých dnech ministr dopravy Zdeněk Žák.

Prioritou je zachování dopravní obslužnosti a hned za tím stojí ekonomičnost provozu. Soutěžení tratí nemá podle Žáka za cíl vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Zdravé by naopak bylo, kdyby národní dopravce dokázal v některých z těchto řízení uspět, dodal.

Nový dopravce začne jezdit za tři roky

Ještě do konce roku chce ministerstvo dopravy vypsat tendry na trati z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a spojení Liberce s Ústím nad Labem.

Nový dopravce vzešlý z tendrů by měl na těchto tratích začít jezdit na přelomu let 2016/ 2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení v rámci liberalizace trhu.

Nečinný Žák tendry zpozdil

„Současný termín vstupu nových dopravců je o rok opožděný proti původnímu návrhu,“ kritizoval současného ministra dopravy jeho předchůdce Zbyněk Stanjura. Právě za jeho působení měl údajně materiál vzniknout a počítal se vstupem nových dopravců na přelomu let 2015/2016. „Za zpoždění je odpovědný přímo současný ministr, který zpoždění způsobil svojí nečinností,“ dodal Stanjura.

Přihlásí se České dráhy i Jančura

Zájem přihlásit se do nových tendrů projevili už největší rivalové v osobní železniční dopravě – České dráhy a RegioJet.

„Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát. Tam kde jezdí málo cestujících, jsou dotace na pokrytí ztráty vyšší než na tratích s větším provozem, dodal.

Na část rychlíkových tratí, které měly být připravené do soutěží mezi prvními, budou tendry vyhlášeny později. Jako příklad uvedlo ministerstvo dopravy spojení Prahy, Olomouce a Žiliny s odbočkou do Luhačovic, které z valné části vede po stejné trase jako dosud jediné dálkové spojení v tuzemsku, na kterém už s Českými drahami soutěží soukromé společnosti.