„Zvýhodnění cen cestovného na železnici může znamenat odliv cestujících autobusům asi o osm procent,“ tvrdí prezident Svazu autobusové dopravy Peter Pobeha a přitom připomíná, že autobusy mají v regionální dopravě rozhodující postavení. Celkem zabezpečují více než 85 procent výkonů, jen v minulém roce přepravily téměř 190 milionů cestujících.
Rezort dopravy si vysoké využívání autobusů uvědomuje, chce však jít ve stopách Evropské unie. Ta se přiklání k ekologičtější a bezpečnější železnici. „Dlouhodobým problémem je sladění železniční a autobusové dopravy,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Stále nejsou ojedinělé případy, kdy jedním směrem prakticky ve stejném čase vyráží vlak i autobus. „Navzájem si tak konkurují, přičemž jsou oba tím či oním způsobem dotované z peněženek občanů,“ dodává.
Cestování na náklady státního rozpočtu přitom nebude přehnaně pohodlné. Pasažéři budou moci využívat jen místa v druhé třídě a jen ve vybraných vlacích. Do nejrychlejších IC vlaků se nedostanou vůbec a v rychlících budou mít většinou omezený počet míst, aby nezabírali kapacitu pro platící zákazníky hlavně v nejvytíženějších časech.