Zájem o vozy na stlačený zemní plyn roste

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Bonett

Obliba automobilů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) roste. Podle společnosti Jato Dynamics mají tyto stroje na celkovém prodeji aut v česku podíl 0,72 procenta a na tuzemských silnicích jich jezdí přes osm tisíc. Z dat plynárenského svazu, který vozy s tímto pohonem eviduje, vyplývá, že v roce 2012 jich v Česku jezdilo 4300. Jejich počet se tak za dva roky téměř zdvojnásobil.

Podobně stoupají i počty veřejných plnicích stanic, dnes jich je v provozu 63 proti 45 v roce 2012. Statistikám prodejů CNG vozidel v Evropě vládne Fiat. Nejžádanější jsou modely Panda, Punto a 500L. Nyní jim ale vyrostl soupeř. VW Golf TGI, který byl uvedený na trh v průběhu letošního roku, se rychle se propracoval na pátou příčku.

Nadvláda italské značky Fiat je v současnosti dána tím, jak jsou rozdány karty na trhu. Po silnicích Apeninského poloostrova jezdí 880 tisíc osobních a lehkých užitkových aut poháněných stlačeným zemním plynem. Pro srovnání, v Německu jich je 95 tisíc a ve Švédsku 43 tisíc. Italové tak potvrzují pravidlo o upřednostňování domácí značky.

Velkou výhodou Itálie je také počet věřejně přístupných stanic, které nabízejí CNG. Je jich 1040 a většinou jsou rozmístěny na bohatším severu země. Pravým opakem je Velká Británie, kde není žádná stanice, a proto tam mají CNG auta nulový podíl na trhu. Dobrá situace není ani v Německu. Tam je stanic s CNG sice 920, ale veřejnosti je jich otevřených pouhých osmdesát.

Nejlépe prodávané modely na CNGNejlépe prodávané modely na CNG|Jato Dynamics

Za růstem zájmu o vozy na stlačený plyn stojí cena za palivo. Stlačený plyn je totiž o polovinu levnější než benzin. Dalším faktorem je stoupající počet modelů, které v poslední době automobilky nabízejí.

Podle Asociace pro zemní plyn a biometan v dopravě bude v roce 2020 jezdit po evropských silnicích mezi deseti až dvanácti miliony aut s pohonem na CNG. Většina budou osobní vozy. V současnosti to je 1,2 milionu osobních automobilů. Analytici ale uvádějí, že další rozvoj ovlivní zejména vlády evropských zemí a jejich ochota poskytnout úlevy na plynový provoz. Rozhodujícím pak bude i počet stanic nabízejících CNG palivo.

Hlavní evropské trhy CNGHlavní evropské trhy CNG|Jato Dynamics