Zelená pro D11 po 20 letech. Farmářka podepsala výměnu pozemku

Ludmila Havránková

Ludmila Havránková Zdroj: ctk

ČTK
Farmářka Ludmila Havránková podepsala se Státním pozemkovým úřadem dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice do Hradce Králové. Oznámila to mluvčí pozemkového úřadu Monika Machtová. Spory mezi farmářkou a státem o výkup pozemků pro dálnici D11 tak po 20 letech končí.

Směna potřebného pozemku je součástí větší výměny. Stát podle pozemkového úřadu získá celkem 18 hektarů zemědělské půdy v okresech Znojmo, Liberec a Česká Lípa. Na oplátku vydá Havránkové 16,5 hektaru půdy v okolí Hradce Králové, kterou si farmářka od úřadu v současnosti pronajímá.

Stát nicméně potřebný pozemek pro dostavbu dálnice získal na základě dřívější dohody mezi Havránkovou a Ředitelstvím silnic a dálnic, doplnila Machtová. Podle ní byla podmínkou Havránkové pro předání poloviny pozemku nutného pro výstavbu dálnice právě dnešní dohoda o směně zemědělské půdy.

Druhou polovinu pozemku pod chystanou dálnicí donedávna vlastnila sestra Havránkové, Jaroslava Štrosová. Ta ale svoji část v červenci prodala hradecké radnici. Radnice nabídla Štrosové za polovinu z pozemku o výměře 0,27 hektaru 1,7 milionu korun.

Směnná smlouva s paní Havránkovou je pro stát výhodná hned v několika směrech, uvedla ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová.

Stát vydělal

„Směnná smlouva s paní Havránkovou je pro stát výhodná hned v několika směrech. Nejenže otevřela cestu k úspěšnému dořešení situace kolem dostavby dálnice D11, ale současně jsme získali i o více než 1,5 hektaru větší výměru kvalitní zemědělské půdy a přínos do státní pokladny ve výši přibližně čtyři miliony korun,“ uvedla ředitelka Státního pozemkového úřadu Svatava Maradová. Tuto částku má úřadu vyplatit Havránková jako doplatek rozdílu ceny.

Dostavba chybějícího 2,5 kilometru dlouhého úseku mezi Prahou a Hradcem Králové začala 22. července. Stavební práce by měly vyjít na 1,1 miliardy korun, dosud se ale kvůli nedořešeným výkupům a nedokončenému archeologickému výzkumu nemohly rozjet naplno.

Při průzkumu, který by měl skončit napřesrok v květnu, už archeologové objevili pohřebiště z mladší doby bronzové a nálezy z období raného středověku.

Na dokončení dálnice do Hradce Králové motoristé čekají od roku 2006 a chybějící úsek by měl být hotový v létě roku 2017. Kromě problémů s výkupy pozemků komplikovala obnovení stavebních prací rovněž jednání se stavební firmou Eurovia CS, která si po dobu nucené přestávky podle smlouvy účtovala navýšení ceny o takzvané valorizace.

Současná cena převyšující miliardu korun je podle ministerstva dopravy kompromis, firma měla mít údajně nárok na cenu ještě o 18 procent vyšší.

Dálnice D11 se staví od roku 1978. Podle plánů by od Hradce Králové měla D11 pokračovat dál k Jaroměři a poté k polským hranicím jako rychlostní silnice R11.

Výběr hlavních událostí výstavby dálnice D11
1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.
1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo s tím, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 kilometrů.
12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha-Bříství (délka cca 19 kilometrů).
19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství-Třebestovice (8,2 kilometru).
2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice-Libice nad Cidlinou (15,3 kilometru).
1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Ta, když se dověděla, že má dálnice vést přes její pole, nabízela údajně státu směnu pozemků, aby mohla dál hospodařit. Když neuspěla a úředníci jí prý hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům.
23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.
31. října 2001 - Královéhradecký okresní úřad zamítl odvolání ekologických aktivistů, kteří blokovali výstavbu dálnice.
28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.
20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.
19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za metr čtvereční krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.
19. prosince 2006 - Otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové. Stavba stála přibližně 15 miliard korun. Dálnice končí zhruba šest kilometrů před Hradcem Králové.
25. června 2008 - Havránková odmítla návrh vlády, aby si za zhruba deset hektarů polí nutných k dostavbě D11 vzala peníze. Vláda jí nabídla stejně velkou plochu polností na jiném místě a navíc finanční kompenzaci do 48 milionů korun. Havránková dál požadovala ornou půdu, celkem asi 250 hektarů.
15. října 2008 - Vláda schválila dohodu mezi státem a Havránkovou. Podle dohody by měl stát farmářce dát zhruba 253 hektarů státních pozemků. Jak však později ukázaly právní analýzy, Pozemkový fond by směnou porušil zákon o majetku ČR.
15. prosince 2008 - Do provozu byl dán tříkilometrový úsek u Hradce Králové s novým sjezdem.
27. listopadu 2009 - U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka. Spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.
roky 2009 až 2012 - Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová, vláda se nejprve přiklonila k dohodě s Havránkovou, později dospěla k názoru, že dohoda není možná, a odhlasovala vyvlastnění pozemků) se stát nakonec s majitelkami shodl a pozemky až na jednu část získal. V roce 2011 se ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky.
22. července 2014 - Byla zahájena dostavba úseku u Hradce Králové s tím, že těchto 2,5 kilometru bude dokončeno v srpnu 2017.
21. listopadu 2014 - Státní pozemkový úřad dojednal výměnu potřebného pozemku s farmářkou Havránkovou.
26. listopadu 2014 - Havránková podepsala se Státním pozemkovým úřadem dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice.