Železničáři vymýšlejí, co místo tunelu do Berouna

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: SZDC

Správa železniční dopravní cesty aktuálně hledá podobu koridoru mezi Prahou a Berounem. Podle původních plánů tady měl stát dvacetikilometrový tunel, od toho se ale z finančních důvodů upustilo. Koridor tak i nadále povede oproti dálnici obloukem, který kopíruje údolí Berounky.

Na zpracování investičního záměru a přípravné dokumentace vypsali železničáři veřejnou soutěž. Relativně jasno je o úsecích z pražského Smíchova do Černošic a z Karlštejna do Berouna.

Ty chce správa železnic začít budovat už příští rok, aby mohla ještě čerpat peníze z aktuálních evropských fondů. Na stavby přesune i peníze z úspor letošního a loňského roku. První stavba si vyžádá podle odhadů 1,6 miliardy korun, druhá 2,5 miliardy. „Největší problém ale představuje prostřední úsek,“ uvedl mluvčí Pavel Halla. Tam by měly podle nynějších představ vzniknout dva nové mosty a tunel. Stavět se ale začne nejdříve v roce 2014. Tím by měl být třetí koridor hotov, ačkoliv údolí Berounky stále zůstane významným úzkým hrdlem na trase směrem do Německa.

Původně plánovaný tunel do Berouna měl být první skutečnou vysokorychlostní železnicí v tuzemsku. I když od jeho stavby stát nyní upustil, stále jej do budoucna nevylučuje. Podobně se správě železnic nyní nelíbí velkorysé plány na tunely na čtvrtém koridoru u Českých Budějovic. Mezi Ševětínem a budějovickou čtvrtí Nemanice mají vzniknout dva tunely, z toho Chotýčanský by měl být podle nynějších plánů s téměř pěti kilometry nejdelší v republice. SŽDC ale nyní dumá o levnějším řešení, ačkoliv už má k tunelům souhlas ministerstva životního prostředí v procesu EIA.

Primát nejdelšího tunelu tak získá čtyřkilometrový tunel na úseku čtvrtého koridoru mezi Rokycany a Plzní. Na tenhle úsek vypíše SŽDC soutěž v nejbližších týdnech, s odhadovanými náklady kolem sedmi miliard jde o železniční zakázku desetiletí. Do železniční výstavby investuje SŽDC příští rok přes 20 miliard korun, což je největší suma za poslední čtyři roky.