Železnice hledá recept, jak utratit 25 miliard korun dotací

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15 Anna Vackova

Správci českých železnic našli nový způsob, jak rychleji utratit evropské dotace. Musejí ale spěchat. Mají jen tři roky na to, aby prostavěli více než 25 miliard korun, pak se současný eurobalík zavře. Kromě toho, že sepsali seznam takzvaných náhradních projektů, do nichž mají peníze směřovat, mají i nové technické řešení, jak opravovat koleje rychleji a stihnout vyčerpat víc peněz.

Po době útlumu a zastavování projektů, které vyhlásil exministr Vít Bárta, se ukázalo, že zbývá poměrně velký balík nevyčerpaných eurodotací. Jde o přibližně 12 miliard korun.

Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) se tak ve hře o čas snaží zjednodušit administrativní schvalování nových projektů. „Vyhledáváme investice, jež jsou technicky standardizované a které zároveň opraví příslušný úsek do zamýšleného stavu,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

V praxi má jít o to, že se při opravách vybraných tratí už nebudou vykopávat celé kolejové svršky až na podklad, ale vymění se jen vadné kolejnice a pražce. Podloží se pak zpevní pomocí speciální techniky zespodu. Bude to znamenat kratší výluky na opravovaných tratích a po opravách se bude moci zvýšit rychlost vlaků.

Řešení ale ještě není schváleno. Finální rozhodnutí bude na ministerstvu dopravy, jež určí, které projekty se spustí. „Seznam připravovaných investic se průběžně stále aktualizuje. Jsou vytipovávány projekty, které mají potenciál významně zlepšit současný stav a zároveň bez zmaření těchto investic nezamezit budoucímu uvedení trati do cílového stavu,“ doplnil Ptačinský.

Autor je redaktorem týdeníku Euro.