Po době útlumu a zastavování projektů, které vyhlásil exministr Vít Bárta, se ukázalo, že zbývá poměrně velký balík nevyčerpaných eurodotací. Jde o přibližně 12 miliard korun.
Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) se tak ve hře o čas snaží zjednodušit administrativní schvalování nových projektů. „Vyhledáváme investice, jež jsou technicky standardizované a které zároveň opraví příslušný úsek do zamýšleného stavu,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.
V praxi má jít o to, že se při opravách vybraných tratí už nebudou vykopávat celé kolejové svršky až na podklad, ale vymění se jen vadné kolejnice a pražce. Podloží se pak zpevní pomocí speciální techniky zespodu. Bude to znamenat kratší výluky na opravovaných tratích a po opravách se bude moci zvýšit rychlost vlaků.
Řešení ale ještě není schváleno. Finální rozhodnutí bude na ministerstvu dopravy, jež určí, které projekty se spustí. „Seznam připravovaných investic se průběžně stále aktualizuje. Jsou vytipovávány projekty, které mají potenciál významně zlepšit současný stav a zároveň bez zmaření těchto investic nezamezit budoucímu uvedení trati do cílového stavu,“ doplnil Ptačinský.
Autor je redaktorem týdeníku Euro.