Železniční drezíny zmodernizuje ostravská Financial Found

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: wikimedia

Správa železniční dopravní cesty pokračuje ve svém záměru zmodernizovat své drezíny za pomoci prodeje a zpětného pronájmu. Zakázku na obnovu 18 drezín a dvou sněhových fréz získala ostravská firma Financial Found, celková hodnota kontraktu je 125 milionů korun.

Společnost se k zakázce nedostala přímo. Nejdříve se přihlásila do řádného tendru společně s Traťovou strojní společností. „Tato nabídka nebyla v souladu se zadávacími podmínkami a zadavatel proto rozhodl o vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení a zadávací řízení zrušil,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Následně ale železničáři zakázku Financial Found přiklepli.

Nejde přitom o první velkou železniční zakázku pro tuto firmu s neprůhlednou vlastnickou strukturou. Před dvěma lety firma získala podobnou zakázku od ČD Cargo. Tehdy šlo o prodej, modernizaci a zpětný leasing asi tisícovky vagonů, celkem za 1,4 miliardy korun. „Smlouva s nimi zatím stále běží, jelikož šlo o dlouhé peníze, budeme půjčku splácet ještě zhruba sedm let. Díky jasně postavené smlouvě a našemu splácení běží vše bez problémů,“ uvedl mluvčí carga Jakub Ptačinský.

Také čtěte:

Představenstvo ČD Cargo odvolalo finančního ředitele

Gustav Slaměčka: Šancí pro ČD Cargo bude...

Vlastníci Financial Found jsou držitelé akcií na majitele. Společnost je přes firmu Rail Invest personálně propojena i s Ostravskými opravnami a strojírnami, které rovněž v minulosti získaly od carga zakázky. Jak před dvěma lety upozorňoval týdeník Ekonom, Financial Found zřejmě vlastní Peter a Rudolf Šuškovi, kteří mají vazby na severomoravské politiky. Pokud jde o samotné využívání zpětného leasingu, ekonomové se vesměs shodují, že je to standardní ekonomický nástroj v případech, kdy firmy nemají pohromadě velkou sumu peněz. Správa železnic už loni na podobném principu zadala modernizaci svých kolejových vozítek společnosti ING Lease.

Ta nejprve získala zakázku na modernizaci deseti strojů na opravy trolejí, za něž SŽDC ve finále zaplatí čtvrt miliardy korun, poté jí státní organizace svěřila i opravu deseti drezín, kde je celková hodnota kontraktu téměř 90 milionů. Prodej a zpětný pronájem je novou taktikou železničářů, jak se dostat k modernějším mechanismům.