Železniční superzakázka: trať do Horusic postaví nejlevněji Eurovia

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Stavební společnost Eurovia má našlápnuto k získání jedné z největších železničních zakázek na trhu. V klání o stavbu koridoru z Veselí nad Lužnicí do Horusic přišla podle informací deníku E15 s nejnižší cenou. Původní předpoklady Správy železniční dopravní cesty hovořily o nákladech ve výši 1,7 miliardy korun, Eurovia se spokojí se 75 procenty z této sumy.

Pokračuje tak loňský trend, kdy ostrá konkurence a nedostatek práce snižují očekávané ceny železničních staveb o stovky milionů.

Informaci potvrdil šéf Eurovie Martin Borovka i náměstek ředitele správy železnic Petr Šlegr. „První tři firmy byly vyzvány k předložení oceněného soupisu prací. V tomto týdnu proběhne konečné posouzení a vyhodnocení nabídek,“ řekl Šlegr. Podle Borovky je souboj firem velmi těsný. Druhý v pořadí nebyl dražší ani o dva miliony, první čtyři firmy se vměstnaly do rozmezí deseti milionů.

Součástí budování koridoru je i kompletní přestavba významného železničního uzlu ve Veselí nad Lužnicí. Vzniknou například moderní nástupiště a podchod. Ten bude ústit do nevyužívaného prostoru bývalého hostince, který se změní na vestibul stanice.

Správa železniční dopravní cesty je zřejmě jediným státním investorem, který dělá skomírajícímu stavebnictví alespoň trochu radost. Jen loni v létě dala na trh sérii šesti staveb za miliardy korun. Opulentní léto uzavřelo právě zářijové vypsání tendru na horusický koridor.

Eurovia uspěla i v soutěži na přestavbu uzlu v Ústí nad Orlicí, kde nabídla necelých 900 milionů korun místo očekávaných 1,5 miliardy. Největší a zároveň nejproblematičtější stavbou je trať s tunelem Rokycany–Plzeň. Metrostav nabídl cenu čtyři miliardy korun místo očekávaných 7,5 miliardy korun, ale druhá Skanska podala námitku. Celá věc leží dlouhé měsíce u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, zatím bez verdiktu.