Zemek by svými autobusy rád nahradil regionální vlaky

Autobusová zastávka na Božím Daru

Autobusová zastávka na Božím Daru Zdroj: ctk

Firmy sdružené v dopravním subholdingu společnosti Z-Group podnikatele Zdeňka Zemka chtějí letos o deset procent zvýšit příjmy z dálkové a nepravidelné autobusové dopravy. Největší potenciál pro růst však vidí v možném rušení regionálních železničních tratí. Zrušené vlakové spoje by nahradily regionální autobusy. „Výkony našich dopravců by se tím zvedly o padesát procent. A to tím, že by se zavedly nové linky, které by byly ještě nad rámec té železniční tratě,“ tvrdí Zemek.

V řeči čísel by si Zemkovy dopravní firmy, které provozují autobusové linky na Plzeňsku, Karlovarsku a Vsetínsku, polepšily o zhruba 700 milionů korun. V roce 2011 vydělaly dohromady 1,4 miliardy korun. Zemkově vizi nahrává i plán ministerstva dopravy, které chce převést na kraje 2,6 miliardy korun, které dnes slouží k financování regionální železniční dopravy. Kraje by si pak samy mohly rozhodnout, jaký typ dopravních služeb si za ně objednají. Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury by tak mohly vyřešit i situace, kdy autobusové linky kopírují železniční spojení.

Autobusy podle Zemka dokážou nahradit vlaky hustší sítí linek a měly by být levnější. „V krajích to všichni chápou, ale nikdo pro to nic nedělá. Narážíme na velký konzervatismus. Obce mají totiž železnici zadarmo, takže na efektivnější využívání veřejných peněz netlačí. Vše platí kraje,“ tvrdí podnikatel, kterému patří také hutě, lázně či fotbalový klub FC Slovácko.

Přirozenou výhodou autobusu je, že má větší frekvenci zastávek. „A co je nejdůležitější, udělá službu za poloviční cenu,“ dodává Zemek. Peníze, které by se takto ušetřily, by se podle něj mohly investovat do rozvoje dálkové železniční dopravy, která je důležitější než regionální tratě.

„Známe příklady ze Švýcarska, z Rakouska, kde se lokální tratě ruší, udělá se místo nich na léto cyklostezka, na zimu cesta pro běžkaře. Z nádraží jsou ubytovny, půjčovny kol,“ uvádí možnosti inspirace Zemek.