Ztráta Českých drah se zvyšuje. Skupinu táhla ke dnu především osobní doprava

Vlak Railjet pro České dráhy

Vlak Railjet pro České dráhy Zdroj: Jan Sindelar

Nejnovější výroční zpráva Českých drah nenabízí příliš veselé čtení. Ve většině sledovaných ukazatelů dopadla modrá skupina loni hůře než v roce 2012. Celková ztráta holdingu se meziročně prohloubila o 360 milionů na 1,95 miliardy korun.

Může za to především osobní doprava, kterou provozují mateřské České dráhy. Nákladní doprava v dceřiné ČD Cargo vykázala zisk. Přeprava pasažérů loni skončila ve ztrátě 1,8 miliardy korun, když předloni to bylo 517 milionů.

„Výši ztráty mateřské firmy výrazně ovlivnily dvě věci, změna kurzu koruny v důsledku intervence ČNB a vytvoření opravných položek na dlouhodobý majetek a rezervy na probíhající soudní spory,“ řekl náměstek pro ekonomiku a techniku Pavel Krtek. Jen propad kurzu koruny připravil dráhy ve výsledcích o téměř 640 milionů.

ČD koláž ztrátaČD koláž ztráta | E15

Firmu tíží i rostoucí náklady na cizí zdroje. Zadlužení skupiny vzrostlo o pět miliard na 34,6 miliardy korun, letos se dá přitom očekávat další růst dluhu. Generální ředitel Daniel Kurucz ale nahlíží výsledky z té světlejší stránky. „Dobrou zprávou je, že v osobní dopravě loni pokračoval růst výkonů,“ uvedl drážní šéf.

Počet cestujících vzrostl o půl milionu, tržby z osobní dopravy o 400 milionů. Kurucz si ale zároveň postěžoval, že objednatelé osobní dopravy, tedy stát a kraje, nepokrývají všechny potřebné náklady.

„Sanovat je například z prodeje majetku není možné,“ doplnil ředitel. Přesto na jeden obří prodej dráhy letos spoléhají.
Od nejhoršího jim má pomoci miliardový převod nádražních budov na státní Správu železniční dopravní cesty.