Důvěra mezi podnikateli se v říjnu meziměsíčně po výraznějším snížení v minulém měsíci zvýšila celkem o 3,3 bodu, meziročně se jedná o 0,1 vyšší hodnotu.
„Otázkou je, nakolik jde o začátek nového trendu či zda jde jen o jednorázový výkyv, který se nekryje s klesajícími náladami v západní Evropě,“ upozorňuje Dufek.
Důvěra rostla v průmyslu, v obchodě a ve vybraných službách, velmi nízká důvěra dál přetrvává ve stavebnictví.
Důvodem zlepšení nálady v průmyslu jsou podle Dufka očekávání, že se v příštím půlroce zvýší poptávka po výrobcích českého průmyslu. „A to je možná právě ten kámen úrazu, protože očekávaný růst poptávky vůbec nemusí nastat,“ varuje analytik. „Optimismem vlastně už tradičně nešetří obchodníci, kteří pro příští tři měsíce čekají vzestup poptávky spotřebitelů. To se jim nakonec může poštěstit, pokud spotřebitelé vezmou hrozbu vyšší DPH velmi vážně a před závěrem roku se vrhnou do obchodů, aby se předzásobili,“ uvádí Dufek.
Indikátor spotřebitelské důvěry se v říjnu meziměsíčně zvýšil o 2,7 bodu a ve srovnání s loňským říjnem je o 7,3 bodu nižší. Mezi spotřebiteli se pro příštích dvanáct měsíců mírně snížily obavy ze zhoršení celkové ekonomické situace i jejich vlastní finanční situace. Podíl respondentů, kteří očekávají zvýšení nezaměstnanosti, se v říjnu nepatrně snížil. Úmysl spořit se o něco zvýšil. Respondenti se nadále obávají růstu cen. „Zdá se, že snahy o dosažení finálního řešení dluhové krize eurozóny akcentované v poslední době pomalu začínají nést své ovoce. Jakékoliv negativní překvapení v tomto směru by ale mohlo poslat důvěru spotřebitelů na nová letošní minima,“ říká Petr Gapko, makroekonomický analytik GE Money Bank.
Sezónně očištěné indikátory důvěry|
Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.