E-shopy táhnou maloobchod, růst tržeb v březnu opět zrychlil

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

ilustrační foto
2
Fotogalerie

Meziroční růst tržeb v maloobchodě bez aut v březnu zrychlil z únorových 0,6 procenta na 7,8 procenta bez očištění o kalendářní vlivy. Za celé první čtvrtletí tržby stouply bez očištění oproti loňsku o 4,8 procenta. Oznámil to dnes Český statistický úřad. Nejdynamičtější je stále růst internetového a zásilkového prodeje, kterému tržby v březnu stouply o 25,8 procenta.

Růst tržeb ve srovnání s loňskem zrychlil i po očištění o kalendářní vlivy. V únoru činil očištěný růst 4,9 procenta a v březnu rovných sedm procent. Čtvrtletní očištěný růst dosáhl 5,1 procenta. Meziměsíčně tržby v březnu po očištění stouply o 1,2 procenta.

Data podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka ukazují, že se české domácnosti nebojí utrácet. "Ostatně situace českých domácností je veskrze příznivá. Nezaměstnanost v ČR je nejnižší ze všech zemí Evropské unie a rostoucí příjmy domácností a rychlejší růst mezd u nízkopříjmových skupin obyvatel vytvářejí ideální předpoklady pro další růst tržeb obchodníků v letošním roce," uvedl Novák.

Navíc je podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka evidentní, že spotřeba domácností výrazným způsobem podpořila růst české ekonomiky v 1. čtvrtletí letošního roku. "V dalších měsících tomu bude nejspíše podobně," uvedl.

Meziročně v březnu rostly tržby výrazně například v prodejnách s oděvy a obuví, a to o 19,1 procenta. Výrobky pro domácnost zaznamenaly růst o 17,9 procenta, počítače a komunikační zařízení o 16,2 procenta a výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,6 procenta. Téměř o desetinu narostly tržby s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím.

Očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel vzrostly ve srovnání s loňským březnem o 7,1 procenta a bez očištění o 14,3 procenta. Za celé první čtvrtletí stouply tržby u prodeje a oprav aut s očištěním o 5,3 procenta a bez očištění o 9,7 procenta.

Maloobchodní tržby - hlavně v potravinářství - ovlivnilo podle statistiků to, že se loni nakupovalo na Velikonoce již v březnu, kdežto letos až v dubnu. Tržby za potraviny bez očištění v březnu meziročně klesly o 0,4 procenta, po očištění o jedno procento stouply.