E-shopy tiše likvidují kamenné obchody, zaměstnance čeká nucený odchod
Stále větší obliba zákazníků v on-line nakupování vede k výraznému úbytku kamenných maloobchodních prodejen. Ty čeká podle odborníků významný úpadek nutně spojený s propouštěním zaměstnanců.
Jen v USA zaniklo za první čtvrtletí více kamenných obchodů než za stejné období v rekordním roce 2008 – tehdy jich muselo za celý rok zavřít 6 163. Tempo, kterým tamní podniky propouští zaměstnance, je i proto nejvyšší za sedm let – v březnu a dubnu šlo o 60 tisíc pracovníků. Stejný trend likviduje i tuzemské obchody, zaměstnancům hrozí další výpovědi.
Výzkum společnosti Credit Suisse, na který upozornila CNN, odhaduje, že by letos mohlo jen ve Spojených státech zavřít více jak 8 600 kamenných maloobchodů. Pokud by se tak stalo, jednalo by se o nejhorší rok v tamější historii.
Zatímco tehdejší příčinou byla dle ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy finanční krize, nyní jde o důsledek technologické změny. „Kamenné obchody mizí a nikomu už nechybí. Asi tak jako u nás mizí telefonní budky s pevnou linkou,“ řekl.
Podívejte se, jak to chodí ve skladu Amazonu:
Amazon
• Zdroj: Michal Nosek, Kryštof Nosek

Minulý rok skončilo v USA 2 056 obchodů, předloni 5 077. Příčina? „Za období leden až srpen 2016 rostly tržby e-shopům v USA více než sedmkrát rychleji v porovnání s kamennými prodejnami,“ upozornil Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC ČR.
V příštích měsících lze očekávat další uzavírání obchodů a propouštění, nejiný osud čeká české prostředí. „V USA se zavírají dokonce celé obchodní domy. Lidé se v řadě míst dopravovali za nákupy automobilem a zdolávali přitom poměrně velkou vzdálenost, ne jako v Evropě, kde více používají MHD, nebo dokonce chodí pěšky. Proto je pro Američany ještě atraktivnější než pro Evropany šetřit čas nakupováním prostřednictvím e-shopů,“ komentoval Kovanda.
„Navíc je tam kvůli nižším daním levnější benzín, což cenově dále zatraktivňuje donášku přímo do bytu,“ dodal.
Češi loni utratili v e-shopech 98 miliard korun, meziročně šlo o 21procentní nárůst. Podíl e-commerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta.
„V dalších letech lze očekávat, že se zrychlí úbytek kamenných obchodů, zejména pak v další ekonomické recesi, jež Česko dříve nebo později zasáhne,“ podotkl Kovanda. „Negativně se bude projevovat také současný až příliš rychlý nárůst minimální mzdy, který nakonec uspíší vyhazovy prodavaček a přechod prodeje na automatizovanou formu nebo právě do on-line sféry,“ doplnil.
Že migrace zákazníků z kamenných obchodů na internet nemusí nutně znamenat ztráty pro tradiční prodejny, zdůraznil Kulhavý z PwC. „Nezapomínejme, že kamenná prodejna je stále nejčastějším místem, kam chodí lidé nakupovat. V některých segmentech, například v případě luxusního zboží, je kamenná prodejna nutností pro to, aby byl zákazník ochoten zboží na webu koupit. Klasická prodejna tak může sloužit jako výkladní skříň e-shopu a zvyšovat jeho tržby,“ řekl.
Jedním z největších hráčů on-line světa je Amazon. Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci bude na trhu přibývat obchodů provozujících zároveň i e-shop: „Sortiment a služby má Amazon na špičkové úrovni, je tvrdou konkurencí pro klasické obchody. Nelze ovšem zcela rozdělovat kamenný a elektronický obchod, proto je třeba nezapomínat na množství nově vzniklých prosperujících e-shopů.“
Podle dat společnosti PwC přetáhl Amazon nejvíce zákazníků z ulice na web v Japonsku (39 %), USA (37 %), Brazílii (35 %) a v Německu (34 %). Celosvětový průměr je 28 %.
Tuto středu má americký prezident Donald Trump oznámit detaily svých daňových opatření. Pokud by skutečně došlo ke snížení daní, jednalo by se o další výrazný impuls pro spotřebitele podporující poptávku po zboží v e-shopech.