Budoucnost, která nahradí kouření: Vaporizér s léky nebo vitamíny

Když firma C&C solutions začala v Česku nabízet náhražky cigaret na tekuté náplně, byl jejich prodej minimální. Psal se rok 2021 a do dvou let udělal vaping obrovský skok, především díky novým příchutím. Dnes prodeje C&C solutions, zastupující značky VENIX RELX a WAKA, pokrývají třicet procent trhu a překročily hranici půl miliardy za rok. „Nyní se začíná experimentovat s vapováním léků a vitaminů,“ říká zakladatel a jeden z majitelů firmy Peijie Chen.
Vaše firma vstoupila na trh poměrně nedávno. Jak k tomu došlo?
Peijie Chen: Začali jsme přibližně v roce 2021. V Česku jsem od dětství vyrůstal a před pandemií covidu-19 jsem vlastnil cestovní agenturu, kterou jsem kvůli restrikcím během pandemie musel zavřít. Při cestě do Číny jsem viděl obrovský zájem o používání elektronických cigaret firmy RELX, která přitom sama vznikla teprve v roce 2018. V té době už u nás sice byly dostupné vapovací alternativy s tekutou náplní, ale nabídka příchutí byla velmi omezená a většina se blížila klasické chuti tabáku a cigaret.
Takže jste si řekli, že je to příležitost?
Chen: Ano, byla to obrovská příležitost a tím začalo naše osobní testování a získávání zkušeností s těmito produkty.
Vy sám jste kuřák nebo jste kouřil?
Chen: Jsem nekuřák, ale jsem fanoušek vodní dýmky a návštěvník shisha lounge, kterých tehdy moc nebylo.
Narazil jste na začátku na nějakou překážku?
Chen: Největší překážkou byla zkušenost s obchodováním s Čínou. Ač z ní má rodina pochází, nevěděli jsme, jak to uchopit. První kusy e-liquidů jsme kupovali ve Velké Británii místo v Číně a na testování příchutí jsme je rozdávali kamarádům a známým. Nakonec se řešení ukázalo jednoduché a našli jsme spojku s Čínou v rámci rodinných vztahů. Pak jen zbývalo splnit náročnou evropskou a českou legislativu a úspěšně oslovit první nejvýznamnější distributory. To dokázal zařídit Milan Sobotka, který se k nám v tu chvíli také připojil.
Jak jste začínali s prodejem?
Chen: Začínali jsme u vietnamských večerek a nezávislých trafik a tabáků. Analyzovali jsme tak postupně lokální trh, o jaké příchutě budou mít lidé největší zájem. Začínali jsme pouze s tabákovými příchutěmi, ale postupně jsme přidávali i ovocné, které jsou poptávané výrazně víc. Oficiálně jsme začali prodávat v listopadu 2022 a začátkem roku 2023 jsme zařadili mezi naše distributory známé velké řetězce. To byl pro nás zásadní krok, protože jsou pro nás mezi dalšími prodejními kanály významným odbytištěm. Aktuálně se naše e-cigarety dají koupit ve více než deseti tisících obchodů v Česku a na Slovensku.
Nenaráželi jste u vietnamských obchodníků na nějaké bariéry?
Milan Sobotka: Naopak, asijští obchodníci jsou byznysově orientovaní. E-liquidy mají obecně vyšší marži než klasické cigarety, takže je to pro ně zajímavější.
Chen: Ano, je to pravda. Marže u klasické cigarety dosahuje kolem šesti procent, zatímco u elektronických je mnohonásobně vyšší. Na začátku bylo pro nás nejdůležitější získat důvěru nezávislých malých trafik a prodejen tabáku. Do trafik si jde běžný zákazník především pro klasické cigarety nebo alternativy v podobě nahřívaného tabáku. E-liquidy už byly v nabídce, ale jejich odbyt nebyl vysoký. Pro takové prodejny a trafiky bylo potřeba platit zalistovací poplatek, aby měl prodejce případnou kompenzaci za riziko spojené s vystavením nového produktu. Velký rozvoj nastal s příchodem ovocných příchutí, které měl RELX v té době nejzajímavější.
Poměrně záhy jste přišli s vlastní značkou VENIX. Proč, když RELX je velký brand?
Chen: Tato myšlenka přišla nedávno, kdy se trendem i přes ekologickou zátěž staly jednorázové cigarety. RELX nabízí e-cigarety a POD systémy se špičkovou kvalitou a vlastním vývojem příchutí, jež se ovšem musejí dobíjet. Mají unikátní design, který umocní zážitek z vapování.
Značka VENIX byla naopak vyvinuta především pro jednorázové cigarety, nabízí několik produktových sérií včetně POD systému s až šedesáti variantami příchutí včetně tabákových a verzí bez nikotinu, jež jsou velmi oblíbené. Vloni byl u jednorázovek daleko větší nárůst než u POD systému a značky VENIX jsme prodali až milion kusů za měsíc.
Sobotka: Důležitá byla tedy diverzifikace produktů, nejen cenová, ale také ve způsobu používání naším zákazníkem. Vývoj jde velmi rychle dopředu a my se nebráníme žádným novinkám a inovacím v tomto odvětví.
Chen: Ano, pokud se objeví nové alternativy, tak my do nich rozhodně půjdeme. Jsme si rovněž vědomi vyšší ekologické zátěže jednorázových cigaret, a proto je lze recyklovat v kontejnerech označených červenou barvou. I z toho důvodu jsme pod značkou VENIX uvedli řadu VENIX MAX, jejíž výroba i používání mají nižší uhlíkovou stopu a splňují představu udržitelnosti díky vyměnitelným podům, které navíc nabízejí větší množství potáhnutí než jiné řady.
Nicméně teď se obě značky spojují.
Chen: Jde o spolupráci a spojení značek. O co-brand VENIX-RELX. My máme rozsáhlou distribuční síť v České republice a na Slovensku. RELX zase globální dosah. Představíme také dvě nové produktové řady, mimo jiné s prodlouženou životností.
Kam půjde trh těchto výrobků dál? Čeho se technologicky dočkáme?
Sobotka: Trh se vyvíjí cestou odklonu od klasických cigaret, což podporují rovněž slova největších tabákových společností. Takže i my budeme připraveni na nové alternativní produkty.
Chen: V Číně je teď například trendem, že se do liquidů místo příchutí dávají léky. Možná v tom je budoucnost. Budeme vapovat léky nebo vitaminy.
Sobotka: Jejich výhodou je, že je tělo vstřebává mnohem rychleji než při klasickém podávání v podobě prášků.