EX90 má být nejbezpečnějším volvem, hlavně díky sázce na elektroniku
„Nejbezpečnější Volvo všech dob,“ s tímto sloganem přišel do Česka nový model švédské automobilky EX90. Názvem navazuje na populární kombík XC90, avšak jde o plně elektrizované sedmimístné SUV. Z hlediska proklamované bezpečnosti sází především na lasery a senzory.
Nový model není přímou náhradou za svého předchůdce. XC90 zůstává dál v nabídce, ovšem již bez naftové verze, protože výrobu dieselů automobilka nedávno ukončila. Nový vůz není nástupcem, nýbrž koncepční novinou.
Tradici Volva připomíná fakticky logo a formát čelních světlometů v podobě takzvaného Thorova kladiva, eventuálně důraz na hranatou siluetu. Celková podoba je ale od starších typů značně odlišná, dalo by se říci futuristická.
Nejnápadnějším prvkem je laserový senzor lidar nad čelním sklem. Právě ten má být klíčem k mimořádné bezpečnosti. Výrobce uvádí, že snímá silnici před sebou s tím, že člověka by měl zaznamenat až na 250 metrů, na menší vzdálenosti pak předměty typu pneumatika. Zabezpečovací systémy jsou navrženy tak, aby umožnily jednoduchý přechod na autonomní řízení. Už dnes by měly upozorňovat na vhodnost předjíždění či vybrat ideální jízdní pruh.
Senzorů a radarů je v autě celkem třicet tři. Působí i dovnitř vozu, mimo jiné proto, aby v něm někdo třeba omylem nezavřel dítě či domácího mazlíčka. „Senzory rozmístěné po celé kabině včetně zavazadlového prostoru rozpoznají sebenepatrnější pohyb, třeba i jemné dýchání batolete, a těsně před zamčením vozu na to upozorní. Eventuálně se spustí klimatizace, aby zajistila příjemnou a bezpečnou teplotu do návratu roztržitého dospělého,“ uvádí výrobce.
Počítačová technologie ve voze má podle Volva disponovat schopností strojového učení. Používá počítač Snapdragon známý z herního prostředí. Na první pohled zaujme velký displej s úhlopříčkou 14,5 palce, připomínající zasunutý tablet.
Ta tam je dříve klasická kůže, vedle syntetických materiálů lze zvolit i podíl střižní vlny. Zavazadlový prostor za třetí řadou sedadel sedmimístné verze nabízí až 310 litrů objemu. Za druhou řadou je pak při sklopení opěradel té třetí pod krytem k dispozici až 655 litrů.
Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, vůz je dlouhý pět metrů, čímž se stává vyzyvatelem těch největších konkurentů. Vzhledově je trochu podobný svému menšímu sourozenci EX30 a celkově působí netradičně. I proto že všechny prvky zvenku jsou zapuštěné a sem tam se i ukryjí dovnitř.
Výroba Volva EX90 před pár dny začala v USA. Na jedno nabití má ujet až šest set kilometrů, na osmdesát procent kapacity se má dobít za půl hodiny.