Práce z domova i z kanceláře může být stejně produktivní. Zásadní je technická podpora.

Home office

Home office Zdroj: Dell Technologies

Home Office
2
Fotogalerie

Investice do IT řešení podporujících práci na dálku se jeví jako správný směr. Práce na dálku se stane novou normou, celé dvě třetiny manažerů tvrdí, že jejich firmy tyto možnosti do budoucna ještě více rozšíří.

Příliš mnoho čehokoli může být únavné. To platí i o práci na dálku, která před pandemií bývala spojovaná s mentální úlevou od kancelářského prostředí. Po zavedení restrikcí se však celé rodiny ocitly uvězněné na malém prostoru, čímž se práce z domova pro mnohé stala noční můrou. Navzdory těmto zkušenostem není dnes návrat na pracoviště již tak samozřejmý. S prodlužováním restriktivních opatření jsme se nakonec naučili lépe si organizovat pracovní prostor i čas. Má-li tedy pracovník odpovídající podporu od zaměstnavatele, nezáleží na tom, odkud pracuje.

Na základě zkušeností z několika uplynulých měsíců se mnoho firem a jejich zaměstnanců snaží nalézt odpověď na otázku, jak bude vypadat budoucnost práce. Řada studií ukázala, že si mnoho zaměstnanců ještě nerozmyslelo, zda chtějí pracovat z domova nebo v kanceláři. U některých tato nerozhodnost pramení z obav o zdraví a bezpečnost na pracovišti, u jiných z pocitu nepohodlí. Jak se však ukazuje, mnoho lidí doma pracuje s technicky nevyhovujícím vybavením. Ilustrují to například výsledky studie společnosti Forrester, kde 37 procent respondentů uvedlo, že při práci z domova užívají monitory s horšími parametry, než jaké mají k dispozici na pracovišti. Přitom neurověděcká studie společnosti Dell ukázala, že zaměstnanci vybavení kvalitní technikou mohou za pracovní dobu zvládnout o neuvěřitelných 37 procent více práce. Nevyhovující IT vybavení může výkonnost naopak až o 30 procent snížit. A to proto, že špatně fungující výpočetní technika má negativní vliv na psychiku člověka a způsobuje stres.

S notebookem jsme málo produktivní

Vybavení, které zaměstnancům slouží k práci z domova, by mělo být stejně funkční, ergonomické a snadno ovladatelné jako to, které užívají na pracovišti. Zaměstnavatel by na druhé straně měl být schopen zajistit jeho bezpečnost, bezproblémovou správu a zavádění nových řešení při zachování plné funkčnosti.

Snadným a levným způsobem, jak zvýšit produktivitu, je vybavit uživatele notebooků monitorem, klávesnicí a myší, aby měli větší zobrazenou plochu a mohli rychleji pracovat s vícero aplikacemi současně. Studie, kterou si nechala zpracovat společnost Dell Technologies, ukazuje, že u zaměstnanců, kterým byl poskytnut 27palcový monitor, klávesnice a myš, vzrostla produktivita o téměř 38 procent oproti práci na samotném notebooku. Po vybavení zakřiveným QHD monitorem s úhlopříčkou 34 palců s klávesnicí a myší vzrostla produktivit dokonce o 42 procent. 

IT management na dálku

Stejně jako každý jiný proces zavádění změn by se i transformace domácích pracovišť zaměstnanců měla odvíjet od prvotní analýzy. Nejprve je třeba definovat typy zaměstnanců, aby bylo možné stanovit jejich IT potřeby a připravit správný soubor technologií a IT podpory, který přispěje ke zvýšení produktivity.

Práci na dálku výrazně usnadňují IT řešení pro vzdálené nasazení výpočetní techniky a její správu. Takovými jsou například Microsoft Intune a Autopilot. Při napojení výroby na cloud umožňuje Autopilot dodávat již nastavená zařízení přímo zaměstnancům, kdykoli a kdekoli. A po uvedení do provozu je možné zařízení spravovat na dálku pomocí Intune. Microsoft Intune navíc kromě snazší správy samotných aplikací poskytuje vyšší úroveň ochrany firemních dat, protože dokáže izolovat firemní data od osobních včetně odděleného uplatňování pravidel.

Zajímavým příspěvkem k udržování produktivity práce je i Dell Optimizer. Jedná se o podnikový software podporovaný umělou inteligencí, který se učí a reaguje na způsob, jakým uživatel pracuje. Slouží k automatickému zlepšování běhu aplikací, prodlužování výdrže baterie a upravování nastavení zvuku a ve chvíli, kdy je potřeba, zajistí potřebné navýšení výkonu. Home Office

IT podpora vždy na blízku

Velkým problémem u práce na dálku může být absence přímé, fyzické IT podpory. A tím pádem obavy z toho, že uživatel bude případné technické problémy obtížně řešit vlastními silami. Pomoci může Dell Support Assist, který i na dálku aktivně sleduje stav hardwaru a softwaru. Jakmile zjistí problém, předá nezbytné informace servisním technikům a ti budou uživatele okamžitě kontaktovat, aby nalezli řešení.

Práce na dálku v určité podobě nepochybně přetrvá dlouhodobě. Pro někoho bude možností volby, ale možná pro všechny opět nutností, dojde-li k dalším vlnám pandemie koronaviru. Je proto vhodné se situaci přizpůsobit a blíže se zabývat řešeními, která nejen zvyšují komfort práce na dálku, ale zároveň výrazně zvyšují její produktivitu.