Soutěž Nastartujte je pro malé firmy inspirací i za krize | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Soutěž Nastartujte je pro malé firmy inspirací i za krize, říká Jan Kubálek z Komerční banky

Soutěž Nastartujte je pro malé firmy inspirací i za krize, říká Jan Kubálek z Komerční banky
Jan Kubálek má v Komerční bance na starosti strategii pro retailové bankovnictví.
• 
ZDROJ: KB
Viliam Buchert

Viliam Buchert

Malé a střední podniky jsou páteří ekonomiky a některé z nich se v minulých letech prosadily i díky soutěži Komerční banky Nastartujte se. „Doufám, že tomu tak bude i teď, v těžších časech,“ říká Jan Kubálek, který v KB působí na pozici takzvaného tribe leadra. Na starost má strategii pro retailové bankovnictví a je také porotcem projektu Nastartujte se.

Komerční banka podporuje malé začínající firmy i prostřednictvím projektu Nastartujte se. Vy jste také členem poroty soutěže. Jaké jsou Vaše zkušenosti s „nastartováním“ těchto společností? Letos se koná již 8. ročník…

Jak už napovídá název, cílem programu Nastartujte se je rozjezd úspěšného podnikání. Naše soutěž účastníkům pomáhá už v momentu, kdy přihlašují svůj projekt. Vstupní formulář je postaven tak, aby začínající podnikatel srozumitelně popsal, v jaké oblasti podniká, kam míří a jak toho chce dosáhnout. Vítězové získají finanční odměnu a balíček služeb, které jim pomáhají na jejich cestě. To vše vede k tomu, že velký podíl projektů přihlášených do Nastartujte se na trhu následně uspěje.

Některé firmy, které v soutěži uspěly, expandovaly i do zahraničí. Jaká je s nimi vaše další spolupráce?

Ať už začínající podnikatel prošel přes Nastartujte se, nebo ne, potřebuje účet, který může pohodlně ovládat přes internetové nebo mobilní bankovnictví. Když chce zařídit kancelář nebo výrobu, pak často využívá bankovní úvěry a tak dále. Z tohoto pohledu se tedy pro banku nic nemění. Účastníci Nastartujte se ale mají tu výhodu, že společně s propagací celého projektu sdílíme i jejich příběhy. To zvyšuje povědomí veřejnosti o těchto projektech a kromě nových zákazníků jim to často přináší i zájem strategických investorů nebo obchodních partnerů.

V soutěži se v posledních letech často objevovaly projekty spojené s užitím moderních technologií. Je tento trend typický pro podnikání malých začínajících firem v Česku?

Pokračující digitalizace a rozšiřování nových technologií jsou všudypřítomné. Můžeme to vidět ve všech odvětvích ekonomiky. Zároveň však nelze říct, že by masově začaly vznikat nové technologické firmy. Tento dojem spíše vytváří fakt, že nové technologie jsou atraktivní a více se o nich mluví a píše. Je proto logické, že média se zajímají více třeba o společnost zabývající se například filtrací vody prostřednictvím uhlíkových nanotrubic než o nového podnikatele v některém z tradičních odvětví. Jsem ale moc rád, že v České republice takovéto společnosti vznikají a doufám, že jich bude čím dál víc, protože základem úspěšné ekonomiky jsou inovace a služby s přidanou hodnotou, které se mohou uplatnit na celém světě.

Dopad koronavirové krize se dotýká i malých a středních podniků. Upravili jste pro ně některé produkty?

Je pravdou, že dopad šíření koronaviru a na to navázaných karanténních opatření je pro mnoho podnikatelů bolestivý. Proto jsme pro klienty zvýšili počet úhrad, které jsou v rámci podnikatelského účtu zdarma, a ještě jsme snížili jeho cenu. Klienti s financováním, kteří mají nyní problémy s cash-flow, mohou požádat o odklad splátek. Našim klientům nabízíme ve spolupráci s Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou také financování v programech Covid.

Krize může být dlouhá, jaké další služby v rámci řešení problémů ještě poskytujete?

Chceme jít dál nad rámec bankovních služeb a budujeme pro podnikatele informační platformu KB Rádce. Tam by měli najít praktické rady pro rozvoj svých aktivit. Zároveň hledáme způsoby, jak klientům usnadnit přístup ke službám, které ke svému podnikání běžně potřebují, a jako klienti KB je mohou získat za výhodnějších podmínek.

Jak se bude podle vás vyvíjet česká ekonomika? Některé výhledy jsou dost pochmurné.

Co se výhledů týče, dali jsme si za cíl významně se podílet na restartu české ekonomiky. Proto pro podnikatele budujeme společně s našimi partnery také ucelený ekosystém dalších služeb jako například on-line fakturace, on-line účetnictví, aplikaci pro řízení cash-flow, nebo nově spolupráci s významnými e-commerce platformami s cílem co nejvíce podpořit podnikatele v jejich růstu.

Současná situace přinesla obrovský tlak na digitalizaci a naši schopnost zajistit co nejvíce služeb on-line. Krize trend inovací ještě více urychlila a akcelerovala další změny.

A jak se krize může projevit v soutěž Nastartujte se?

Uzávěrka přihlášek je 7. září a na podzim proběhne vyhlášení vítězů. Sám jsem zvědavý, jaké projekty se nám letos v soutěže objeví. Každopádně věřím, že pro vítězné, ale i ostatní účastníky to bude silný impulz pro jejich další podnikání.

Myslíte si, že teď, kdy se objevují poměrně pochmurné predikce ohledně vývoje české ekonomiky, budou malé a střední podniky v příštích letech při řešení krize opět tahounem k lepším číslům a výsledkům?

Výhodou menších firem bude vždy jejich flexibilita a nyní to bude hodně o jejich šikovnosti, jak se s tím vším popasují. Bohužel nemám křišťálovou kouli, tak mi nezbývá než doufat, že se nenaplní černé scénáře o dalších silných vlnách koronaviru a že brzy zvládneme naši ekonomiku vrátit k předchozímu růstu.

V našich číslech vidíme, že na řadu podnikatelů je ale dopad opravdu zřetelný. Především pak v pohostinství, cestovním ruchu, ale také v dalších sektorech. Nicméně je téměř stejný podíl podnikatelů, kterým se nyní daří stejně, nebo dokonce lépe než před krizí. Jak se říká, každá krize je příležitost a mnoho šikovných firem se jí chopilo. Nedávno jsem slyšel příběh, kdy majitel jedné Brněnské pražírny kávy vyprávěl o tom, jak je podržela komunita zákazníků, kterou si kolem sebe dokázali vybudovat. Zároveň během krátké doby rozjeli e-shop a zachránili si tak významnou část výnosů. Právě tyto příběhy nám ukazují, co je pro úspěšné podnikání klíčové – vytvářet si a posilovat pevné vztahy se svými zákazníky a rozvíjet schopnost poskytovat jim své produkty nebo služby jak klasickými, tak online kanály.

Další informace na www.nastartujtese.cz

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!