Analytici: Bankovní trh je nasycený, nové banky z něj ale mohou ukrojit

Air banka

Air banka Zdroj: Anna Vackova, E15

Zuno Bank, Air Bank a Equa Bank - nové banky, které vstoupily nebo se chystají vstoupit na tuzemský trh, mají podle odborníků šanci získat klienty především od největších finančních ústavů. S ohledem na jejich velikost, ale bude úbytek klientů velkých bank zanedbatelný. Češi jsou navíc velmi konzervativní a bankovní trh je v Česku prakticky nasycen, shodují se odborníci.

Zhruba v polovině července vstoupila na trh internetová Zuno Bank. Nové klienty láká na základní účet zdarma, spoření úročené denně nebo na vyšší úročení terminovaných vkladů. Letos na podzim pak chce zahájit činnost v tuzemsku Air Bank ze skupiny PPF, která bude mít i standardní pobočkovou síť.

Zpočátku bude Air Bank nabízet běžné a spořicí účty včetně transakcí a elektronického bankovnictví. V první polovině příštího roku pak nabídne úvěrové produkty a v roce 2013 i hypotéky nebo investiční produkty. Expanzi plánuje rovněž Equa bank, která vznikla z bývalé Banco Popolare ČR.

„Nejvíce klientů z hlediska jejich fyzického počtu mohou nové banky získat rozhodně u těch největších bank, na druhou stranu díky jejich velikosti se stále bude jednat pouze o malé zlomky klientů a jen mírné ztráty tržních podílů,“ uvedl analytik společnosti Cyrus Marek Hatlapatka.

Čtěte také:

Internetová Zuno Bank začala fungovat, nabízí účet zdarma

Pobočky nové Air Banky připomínají více než banku obchod

Equa bank čeká do pěti let 300 tisíc nových zákazníků

Český bankovní trh je podle Hatlapatky již obecně velmi nasycený a na rozdíl například od polského trhu zde již není téměř žádný prostor pro akvizici nových klientů. Zároveň ale očekává, že s postupným odstraňováním poplatků u základních bankovních služeb, se bude i zvyšovat tendence mít více bank a v každé z nich využívat jiné služby. „To je šance pro menší či nové banky, a některé z nich jdou právě tímto směrem. Příkladem může být Zuno bank,“ dodal.

Největší ztrátu klientů kvůli nástupu nových bank očekává u velkých bank i majitel serveru bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. „Zaprvé je odkud brát a zadruhé jde o banky, které reagují nejméně pružně, což je v dnešní době také významná hodnota,“ uvedl. Ale i podle jeho mínění je trh bankovních služeb v Česku téměř zasycen. „Penetrace bankovních služeb je na tom podobně jako rozmach mobilů - má je skoro každý,“ uvedl.

Češi bývají ke své bance loajální

Česko je navíc podle šéfredaktora serveru Investujeme.cz Petra Zámečníka specifické v loajalitě bankovních klientů. „Lidé si sice velmi často stěžují na kvalitu bankovních služeb či na jejich vysokou cenu, nejsou ale ochotni banku změnit. Podle mého názoru nelze jednoznačně říci, že by si klienti volili banku především podle ceny či podle kvality služeb. Mnohem častěji banku vybírají podle zvyku, tedy zůstávají v bance, kterou si jednou z jakéhokoli důvodu zvolili,“ upozornil.

Největší tuzemskou bankou podle počtu klientů je v ČR Česká spořitelna. Celá její skupina měla ke konci června přes 5,2 milionu klientů, meziročně o necelé procento méně. Celkový počet sporožirových účtů u spořitelny meziročně klesl o víc než jedno procento na 2,79 milionu.

Komerční banka měla ke konci června necelých 1,6 milionu klientů, meziročně o 1,3 procenta méně. ČSOB zveřejní hospodářské výsledky dnes, ke konci 1. čtvrtletí měla banka přes tři miliony klientů.