Apple Pay jasně převálcoval konkurenci od Googlu. „Jablíčkáři“ utrácí více i častěji

Apple Pay

Apple Pay Zdroj: profimedia.cz

Apple Pay, ilustrační foto
Google Pay, ilustrační foto
Placení přes Apple Pay uchvátilo klienty českých bank.
Google Pay, ilustrační foto
Apple Pay v praxi
6
Fotogalerie

Nástup služby Apple Pay, která umožňuje placení iPhony nebo například chytrými hodinkami z dílny společnosti Apple, zažívá od příchodu na tuzemský trh loni v únoru neskutečný rozmach.

 

Služba převálcovala konkurenční platební službu od internetového kolosu Google, kterou některé banky zavedly již na sklonku roku 2017. „Přestože služba Apple Pay přišla na český trh později než konkurenční Google Pay, k dnešnímu dni ji využívá sto tisíc klientů, zatímco Google Pay jen 55 tisíc klientů,“ uvádí Michal Teubner z Komerční banky (KB).

Podobný rozdíl evidují i další banky. U České spořitelny (ČS) a Air Bank využívá Apple Pay 135 tisíc a sto tisíc klientů, zatímco konkurenční službu má 60 tisíc, respektive 44 tisíc zákazníků těchto bank. Jen u Moneta Money Bank má více klientů nahránu kartu do Google Pay než do Apple Pay. Jde o více než 70 tisíc zákazníků oproti téměř 56 tisícům. Československá obchodní banka data neposkytla.

Ve všech bankách pak vítězí Apple z pohledu objemu plateb. U ČS, KB, Monety a u Air Bank se prostřednictvím Apple Pay uskutečnily transakce za celkem zhruba 21,8 miliardy korun, zatímco přes Google Pay byla zaplacena suma okolo 7,25 miliardy.

Za rozmachem Apple Pay oproti Google Pay stojí podle expertů rozdíly mezi uživateli mobilů od Applu a těmi, kteří využívají přístroje s operačním systémem Android. „U Apple Pay byl od samého začátku nárůst počtu klientů platících touto službou velmi rychlý,“ říká manažer platebních řešení ve spořitelně Jan Hailich a dodává: „Je to dáno tím, že uživatelé Applu jsou výrazně více nakloněni moderním technologiím a placení mobilním telefonem než uživatelé jiných operačních systémů.“

Podobně se vyjadřuje Lukáš Erben z KPC-Group, která zastupuje výzkumnou společnost Gartner. „S nadsázkou lze říci, že majitelé iPhonů se na spuštění mobilních plateb nejspíše ‚těšili‘ více než uživatelé přístrojů s Androidem. Tradiční výhodou Applu je též odlišná uživatelská základna – uživatelé iOS obvykle patří do vyšších příjmových skupiny než v případě platformy Android a kladou větší důraz na pohodlí, což je jeden z hlavních argumentů používání mobilních plateb.“

Z rozmachu Apple Pay mohou mít navíc radost i obchodníci. Uživatelé této služby totiž platí s její pomocí větší částky než u konkurenčního Google Pay. „Průměrná výše jednoho nákupu pomocí služby Apple Pay se pohybuje okolo částky 510 korun, zatímco u Google Pay se pohybuje okolo 485 korun,“ vyčísluje Hailich. Podobný trend registruje například i Komerční banka. U obou velkých bank se nicméně vyšší sumy platí kartou.

Kromě vyšších útrat zároveň „jablíčkáři“ používají platební službu častěji. „Aktivnější z pohledu plateb jsou klienti s Apple Pay: počet transakcí přes Apple Pay dosáhl v posledním čtvrtletí loňského roku téměř dvou milionů, zatímco prostřednictvím Google Pay platili naši klienti v 977 tisících případů,“ říká Lenka Míčková z Moneta Money Bank.