Banky se neodstěhují na internet, pobočky přežijí, předpovídá studie

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: pinkas martin/euro

Bankovní pobočky mají svůj význam a nezaniknou. Banky jsou vnímány jako instituce s největším zákaznickým pohodlím a i nejmladší generace preferuje služby bank před nebankovním sektorem. Budoucnost mají bezkontaktní platby a platby mobilním telefonem. Vyplývá to ze studie České bankovní asociace ve spolupráci s VŠE.

„Někteří odborníci se domnívají, že možnosti digitalizace jsou téměř neomezené, takže bankovnictví by mohlo nabýt zcela virtuální podoby. Proti tomu konzervativnější názory poukazují na nezbytnost mezilidské komunikace a limity technologických změn. Určitá část názorových rozdílů souvisí s věkem, další je vedena napříč demografickým spektrem. I proto je tato studie částečně pojata jako mezigenerační polemika,“ uvedla hlavní ekonomka asociace Eva Zamrazilová.

Zajímavým zjištěním je podle Petra Teplého z Fakulty financí a účetnictví VŠE vyvrácení hypotézy, podle které měly být ve vztahu k budoucnosti poboček bankéři optimističtější než 'nebankéři'. V odpovědích se totiž bankéři domnívají, že počet bankovních poboček klesne více, než odhadují ostatní respondenti, bankéři jsou tak pesimističtější. Pobočky tak dostaly šanci a pravděpodobně ani za deset let nezmizí, budou se však muset změnit a více přiblížit k pohodlí klienta, dodal.

Nová konkurence

S rozšiřující se digitalizací dochází i k proměně konkurenčního prostředí. Nefinanční bankovní subjekty (takzvané fintech společnosti) zatím požívají výhod plynoucích z toho, že na rozdíl od bank nejsou výrazněji svázány pravidly nákladné regulace ani zatíženy minulými náklady. Problémem digitalizace u velkých a středních bank je integrace stávajících systémů, malé banky spatřují největší problém v nákladech.

Po banky není jednoduché silné konkurenci čelit, protože mají na rozdíl od fintech společností široké produktové portfolio, které je nákladné inovovat. Výsledky studie ale ukázaly na to, že úloha fintech společností při finančním zprostředkování je i přes jejich dynamický nárůst ve srovnání s bankami stále minoritní, míní Teplý.

Češi preferují banky

Jeho slova potvrzují i odpovědi respondentů zejména mladší generace, kteří preferují služby bank před nebankovními subjekty. Navíc jsou napříč generacemi banky vnímány jako instituce s největším zákaznickým pohodlím.

Zdrojem dat bylo dotazníkové šetření, provedené loni Fakultou financí a účetnictví VŠE, kterého se zúčastnilo celkem 567 respondentů z řad bankéřů, zástupců nebankovního sektoru a studentů vysokých ekonomických škol.