Home Creditu klesl zisk na pět a půl miliardy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Skupina Home Credit vykázala za tři čtvrtletí čistý zisk 213 milionů eur (5,5 miliardy korun), ve stejném období loni měla zisk 232 milionů eur (šest miliard korun). K výsledkům skupiny nejvíce přispěly operace v Číně, Rusku a Kazachstánu a také napříč všemi trhy rostoucí objem úvěrů poskytovaných on-line. Firma, která je součástí skupiny PPF a poskytuje spotřebitelské úvěry ve střední a východní Evropě, Asii a USA, to uvedla v tiskové zprávě.

V samotném třetím čtvrtletí dosáhl Home Credit se ziskem 173 milionů eur (4,5 miliardy Kč) nejlepšího výkonu za několik posledních let. Jde o 75procentní meziroční zvýšení ziskovosti ve srovnání s třetím kvartálem roku 2017. V Číně se skupina po problematickém prvním čtvrtletí roku vrátila k ziskovosti. V samotném třetím čtvrtletí 2018 vykázala 88 milionů eur (2,288 miliardy korun) o kvartál dříve vydělala 46 milionů eur (1,196 miliardy korun).

Ve třetím čtvrtletí letošního roku poskytla skupina svým klientům nové úvěry v hodnotě přes pět miliard eur (130 miliard korun), čímž zvýšila hodnotu nových půjček vydaných za devět měsíců roku celkem na 15,1 miliardy eur (392,6 miliardy korun), což je o 1,9 procenta více než před rokem. Od začátku roku získala 13,9 milionu nových klientů. Počet těch, jež má v databázi obsloužených klientů, stoupl na 111 milionů.

Objem nových půjček v Asii s výjimkou Číny za devět měsíců celkově rostl. Při vyjádření v národních měnách to v období od ledna do září bylo o 36,1 procenta více než ve stejném období roku 2017. Klienti Home Creditu v Rusku si půjčili o 18,2 procenta více než před rokem, v Indonésii o 90,1 procenta, v Indii o 59,3 procenta a ve Vietnamu o 16,6 procenta více.

V Česku se za devět měsíců roku zisk více než zdvojnásobil v porovnání se stejným obdobím loňska a dosáhl 15 milionů eur (389 milionů korun). Jenom u autopůjček poskytla skupina financování přesahující miliardu korun.

Růst on-line úvěrování, který v porovnání letošních devíti měsíců s loňskem dosáhl 56 procent, pozitivně ovlivnilo jednak zvýšené využívání mobilních aplikací (v meziročním porovnání o 70 procent), jednak rozšiřování digitální integrace s obchodními partnery. V Rusku bylo 40 procent všech úvěrů poskytnuto on-line. Podíl aktivních zákazníků využívajících pouze digitální služby Home Creditu dosáhl 59,4 procenta.

„Skupina rychle mění obchodní model. Rozšiřujeme svou přítomnost v kamenných obchodech a současně se nám dramaticky zvedá úvěrování v on-linu,“ komentoval výsledky spolumajitel skupiny Jiří Šmejc. „Zákaznická zkušenost nás motivovala k tomu, abychom pracovali na transakci Air Bank a Home Creditu s Monetou. Jsem přesvědčen, že její nezpochybnitelná obchodní logika přinese ambiciózní obchodní růst stejně jako ziskovost, tedy skutečně významnou hodnotu pro všechny akcionáře spojené banky. Naši důvěru v úspěch transakce vyjadřuje i fakt, že jsme připraveni získat ve spojené bance významný podíl,“ uvedl Šmejc.

Moneta počátkem října spustila proces k převzetí Air Bank a českého a slovenského Home Creditu. Plánovaná banka má nést jméno Air Bank, uzavření transakce se předpokládá v polovině příštího roku a je podmíněno mimo jiné schválením na valné hromadě Monety a regulátorů trhu. Banka, která může vzniknout, by provozovala třetí nejrozsáhlejší distribuční síť v Česku. K více než milionu klientů Monety by přibylo asi 637 tisíc zákazníků Air Bank a 469 tisíc zákazníků Home Creditu. Nová firma bude podle počtu klientů třetí největší bankou za Českou spořitelnou a ČSOB.

Home Credit, založený v roce 1997 v Česku, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a Asii.

Majoritním vlastníkem (88,6 procenta) je PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Minoritním akcionářem Home Creditu (11,4 procenta) je investiční holdingová společnost EMMA OMEGA vlastněná Jiřím Šmejcem.