Kdo je kdo v online světě? Finančníci z Consequ zvolili k ověření totožnosti idGuard

.

. Zdroj: Unicorn a.s./ Shutterstock

Papírování je zdlouhavé, otravné a vzniká při něm mnoho chyb. Ve finanční společnosti Conseq, která lidem, firmám a dalším institucím spravuje investice, se tak už před lety rozhodli pro digitalizaci, která zjednoduší a zautomatizuje vše od náboru nových klientů po obsluhu jejich portfolií.

S převodem nejrůznějších dokumentů a formulářů do elektronické podoby přišly na pořad dne elektronické podpisy. Další rozvoj digitálního investování pak přinesl potřebu důvěryhodně online ověřit totožnost klienta. V Consequ, který je se zhruba 77 miliardami korun ve správě největším nezávislým investičním manažerem v Česku, zvolili řešení softwarové společnosti Unicorn nazvané idGuard.

Jedničky a nuly místo papírů

V první fázi digitalizace se v Consequ soustředili na elektronické návrhy smluv, které se po vyplnění standardně tiskly a podepisovaly. „Už to, že se formulář vytvoří elektronicky a software zkontroluje, zda jsou vyplněna všechna pole, není mezi nimi konflikt, rodné číslo má správný formát a podobně, byla velká pomoc a prevence nepřesností,“ říká Richard Siuda, ředitel sekce retailového prodeje společnosti Conseq Investment Management. 

Poté přibyly různé formy elektronických podpisů – ať už dvoufaktorové ověření e-mailem a sms zprávou, nebo biometrický podpis, což umožnilo proměnit sjednání smlouvy v bezpapírový, zcela digitální proces. „Ten funguje online na webu stejně jako při osobním jednání klienta s poradcem. Papírové dokumenty už nejsou potřeba. Je to velké plus i pro nezávislé zprostředkovatele, kteří naše služby a produkty nabízejí, protože náš systém je navázán na jejich interní systémy. Finanční poradce tak jednou zadá údaje o klientovi do svého systému a může je následně využívat pro tvorbu dalších smluv či dokumentů,“ říká Siuda. 

V další fázi digitalizace pak Conseq hodlá přinést klientům možnost zadávat elektronicky i následné pokyny při správě investic. „Zejména u některých transakcí, jako je přesun peněz mezi fondy či výběr peněz z investičního účtu, potřebujeme ovšem ověřit identitu klienta. Proto jsme se rozhodli využít idGuard, abychom měli jistotu, že ten, kdo operaci provádí, je opravdu klient, který je přihlášen a k tomu oprávněn,“ vysvětluje Siuda. A dodává, že služba od Unicornu může pomoci i při identifikaci klienta během prvotního sjednávání smlouvy online. Takové využití je ale pro Conseq momentálně vedlejší, protože primárně své produkty prodává přes nezávislé investiční poradce. 

Jednoduchost se pojí se spolehlivostí

„Finanční služby jsou jednou z klíčových oblastí, kde vidíme pro idGuard uplatnění. Jeho potenciál je ale daleko širší. Byznys se přesouvá do onlinu a pandemie koronaviru tento proces ještě umocňuje. Online identifikaci klientů mohou využít ubytovací služby, pronajímatelé aut, vzdělávací instituce i nejrůznější e-shopy a výčet tím zdaleka nekončí,“ říká manažer idGuardu Pavel Horák.

Unicorn se tímto projektem začal zabývat na přelomu let 2019 a 2020 a pojal jej jako maximálně spolehlivou, a přitom jednoduchou webovou službu. Ta spočívá v tom, že uživatel naskenuje či nafotí doklad totožnosti a pořídí své aktuální selfie. Software z dokladu načte všechna textová data i fotografii, kterou následně porovná se selfie snímkem dotyčného. Přesnost biometrického porovnání dosahuje 99 procent. Důležitým bezpečnostním prvkem je „liveness check“, který ověřuje, že identifikovaná osoba je skutečně živým člověkem a nejde například o podstrčenou fotografii. 

Pro identifikaci prostřednictvím idGuardu stačí telefon či jiné zařízení s kamerou, není třeba instalovat žádnou speciální aplikaci. Celý proces trvá nejvýše minuty. Firmě nebo instituci, která se rozhodne službu používat, zabere podle Horáka její nasazení řádově hodiny. „Nutné je pouze nastavit základní parametry a k idGuardu se připojit prostřednictvím jedné URL, zatímco na druhé je za okamžik k dispozici výsledek se získanými daty, včetně potvrzení identity zákazníka,“ popisuje Horák. Služba je navíc propojitelná s nejrůznějšími databázemi a registry, jako je registr obyvatel, databáze odcizených dokladů či registr dlužníků. 

V Consequ, který působí i v zahraničí – v Polsku a na Slovensku –, navíc oceňují, že idGuard má mezinárodní dosah a spouští službu i na těchto trzích. „Naším cílem je držet idGuard na špičce mezi obdobnými službami, a to z pohledu technologie, spolehlivosti, šíře funkcí i legislativy. Už proto, že plánujeme s tímto řešením expandovat do celé Evropské unie,“ říká k tomu Pavel Horák.