Lehká užitková vozidla – nenahraditelná role

Je až neuvěřitelné, kolik variant řady Citan dokáže Mercedes-Benz nabídnout sériově

Je až neuvěřitelné, kolik variant řady Citan dokáže Mercedes-Benz nabídnout sériově Zdroj: Mercedes

Rozvoz menších nákladů v městských a příměstských aglomeracích lehkými užitkovými vozidly nabývá na významu hned z několika důvodů. Klíčovým je nejspíš legislativní zásadně omezující vjezd těžších vozidel do center, případně i do dalších částí měst.

Právě tato technika má nenahraditelnou roli v distribučním spojení skladových areálů na okrajích měst a prodejen ve městech. Slouží i řemeslníkům, poštám, stavebním četám, restauracím, hotelům a v mnoha dalších oborech. V jednotlivých kusech, ale i velmi početných flotilách.

Volkswageny flotilovými hvězdami

Malý užitkový VW Caddy se stal Firemním autem roku 2013 v kategorii Midi na základě hlasování stočlenné odborné poroty v anketě ALD Automotive Fleet Awards, složené z manažerů vozových parků.

Mezi velkými kategorie Full Size jednoznačně dominoval VW Crafter. Automobilka ve Wolfsburgu tak zvítězila ve dvou ze tří typových skupin lehkých užitkových vozidel, ale obstála také ve střední kategorii Classic, v níž se nesmrtelný VW T5, Transporter umístil na druhém místě. Úspěchy značky navazují na neméně výborné výsledky z předchozích ročníků prestižní ankety.

Kompaktní stavba a špičkové technologie učinily z VW Caddy flotilovou hvězduKompaktní stavba a špičkové technologie učinily z VW Caddy flotilovou hvězdu | VWKompaktní stavba a špičkové technologie učinily z VW Caddy flotilovou hvězdu

Rozhodující hodnotou byla tradičně velmi široká nabídka modelových variant řad Caddy i Crafter. Zahrnuje totiž jak navýsost užitkové furgony, tak kombi pro přepravu osob i nákladů, mikrobusové osobní varianty a v případě crafterů také robustní podvozky s jednoduchou nebo zdvojenou budkou řidiče a prostorem pro prakticky libovolnou nástavbu.

Caddy nabízí i variantu s prodlouženým rozvorem náprav Maxi, jejíž objem nákladového prostoru činí až 4,2 m3. Největší skříň řady Crafter pojme však až 17,0 m3 nákladu. Významnou hodnotou jsou však také respektované kultivované a velmi úsporné vznětové motory TDI s přímým vstřikováním paliva systémem common rail.

Výrobní kapacity nestačily zájmu o VW Crafter – výrobce musel postavit nový závodVýrobní kapacity nestačily zájmu o VW Crafter – výrobce musel postavit nový závod | VWVýrobní kapacity nestačily zájmu o VW Crafter – výrobce musel postavit nový závod

Pro Caddy jsou k dispozici také zážehové agregáty (TSI), respektive motory spalující LPG (BiFuel), nebo progresivnější a ekonomičtější plyn CNG (EcoFuel). Uživatelům je však Caddy k dispozici s vynikající progresivní samočinnou dvouspojkovou převodovkou DSG. Řady Caddy i Crafter staví výrobce také se znakem náprav 4×4.

Mercedes? Ještě více Mercedes!

Sortimentní formát lehkých užitkových vozidel Mercedes-Benz Citan, směřujících především do městského distribučního provozu, doznal podstatného rozšíření. Výrobce zařadil do sériové výroby početnou paletu specifických hotových řešení.

Patří mezi ně například převozní sanitní typ, taxi ve verzi pro převoz invalidního vozíku, letištní naváděcí vozidlo, furgon s dílenským vybavením, skříň s chladírenskou vestavbou a řada dalších kompletovaných na montážní lince. Nechybí dlouhý osobní sedmisedadlový Crewbus, k dispozici je celková hmotnost až 2200 kg, možnost připojení brzděného přívěsu o hmotnosti až 1350 kg.

Smluvní partneři však nabízejí některé speciály (namátkou například pro stavebnictví s větší světlou výškou), které však mají k dispozici kompletní servis Mercedes-Benz. Podstatné novum však přináší rozšíření nabídky motorů o další agregáty – vznětový OM 607 s typovým označením 111 CDI a zážehový 112.

Zejména pro nejtěžší verze s užitečnou hmotností až 735 kg a objemem skříně 3,8 m3 bude nesporně preferován výkonný první z nich, kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový vpředu napříč uložený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1461 cm3, který poskytuje pozoruhodných 81 kW/4000 min-1 a 240 Nm/1750-2750 min-1. Přináší vynikající dynamiku v čele se zrychlením z 0 na 100 km/h za 12,3 s a největší rychlost 170 km/h umožňující provoz na větší vzdálenosti. Navíc ve volitelné verzi BlueEfficiency, jejíž součástí je také systém Stop/Start, vyniká kombinovanou spotřebou paliva jen 4,4 l/100 km. Servisní interval navíc činí 40 000 km/2 roky, životnost ozubeného řemene rozvodu ventilů 240 000 km/10 let.

Je až neuvěřitelné, kolik variant řady Citan dokáže Mercedes-Benz nabídnout sériověJe až neuvěřitelné, kolik variant řady Citan dokáže Mercedes-Benz nabídnout sériově | MercedesJe až neuvěřitelné, kolik variant řady Citan dokáže Mercedes-Benz nabídnout sériově

Zajímavostí je nepatrně dlouhozdvihová konfigurace vrtání a zdvihu 76,0×80,5 mm, která stojí v pozadí vynikající úrovně a rozsahu točivého momentu. Elektronicky řízené vysokotlaké vstřikování paliva užívá piezoelektrických injektorů commonrailu. Nechybí turbodmychadlo s variabilní geometrií, recirkulace výfukových plynů a bezúdržbový oxidační odlučovač pevných částic. Agregát je instalován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením. Po zařazení šestého stupně a při rychlosti 100 km/h činí otáčky motoru jen 2150/min-1 a ani v největší rychlosti (170 km/h) se zdaleka neblíží limitu. V městském rozvážkovém provozu se sice uplatňuje jen na 20 procetn zážehových motorů, ale tvůrci Citanu předpokládají úspěch typu 112 pro jeho provozní i cenové parametry.

V Německu je typ s motorem 112 levnější o 1510 eur než s dieselem 111. Jde o vpředu napříč uložený kapalinou chlazený přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 1192 cm3 a rozvodem DOHC, elektronicky řízeným vysokotlakým sekvenčním vstřikováním paliva. Poskytuje největší výkon 84 kW/4500 min-1 a točivý moment 190 Nm/2000-4000 min-1. Ale 90 procent točivého momentu je k dispozici již od 1500/min-1. Také tento agregát je instalován s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením, ale odlišně odstupňovanou. Působivé jsou nesporně jeho dynamické hodnoty, když dosahuje největší rychlosti 173 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,7 s při kombinované spotřebě paliva 6,1 l/100 km.

Opravdově omlazený Opel

Lehký užitkový Opel Vivaro v nové generaci zdobí svou kategorii pracovní funkčností s komfortem a výtvarným pojetím blízkým vozidlu osobnímu. Elegantní dynamický vzhled doplňují moderní technologie a praktické prvky. Novum tvoří vznětové motory s přeplňováním BiTurbo.

Ročními prodeji na 50 tisíc kusů se Vivaro podílí více než 10 procent na evropském trhu LUV. S velkým formátem masky chladiče, efektními světlomety a křivkou v profilu připomíná prvky designu značky. Podle způsobu užívání – jako robustní furgon, reprezentativní mobilní kancelář nebo komfortní velkoprostorový osobní automobil – uživatel může volit ze tří verzí vnějšího vzhledu. Včetně bohaté palety barev či detailů interiéru.

Lehký užitkový Opel Vivaro není jen efektní, ale především efektivníLehký užitkový Opel Vivaro není jen efektní, ale především efektivní | OpelLehký užitkový Opel Vivaro není jen efektní, ale především efektivní

Je k dispozici ve dvou délkách a se dvěma výškami karoserií ve verzích skříň, kombi s prosklenou skříní, skříň s dvojitou kabinou nebo mikrobus. Hnacími agregáty jsou moderní přeplňované vznětové čtyřválce 1.6 CDTI a 1.6 BiTurbo CDTI se sekvenčním přeplňováním dvojicí turbodmychadel (pracující podle momentálního režimu postupně či současně) a dvěma chladiči stlačeného vzduchu. Spotřeba paliva proti předchozí generaci klesla o litr na sto kilometrů a v případě verze BiTurbo pod 6,0 l/100 km. Vivaro se od roku 2001 vyrábí v britském Lutonu. Dosud montážní linku, která je proslulá mimořádně vysokou úrovní dílenského zpracování, opustilo téměř 600 tisíc vozidel.

Partnerem i mimo asfalt

Velmi populární kompakt Peugeot Partner je jedním z nejrozšířenějších typů v kategorii lehkých užitkových vozidel nejen u nás, ale v celé Evropě. Distribuční flotily však vzhledem ke klimatickým (a tím také adhezním) podmínkám v Česku používají ve stále větším měřítku také mimořádně zdařilou verzi Dangel 4×4. Je odvozena od základního furgonu nebo osobní verze Tepee ve dvou délkách rozvoru náprav.

Skromný Peugeot Partner umí ve verzi Dangel 4x4 sloužit i v terénuSkromný Peugeot Partner umí ve verzi Dangel 4x4 sloužit i v terénu | PeugeotSkromný Peugeot Partner umí ve verzi Dangel 4×4 sloužit i v terénu

K dispozici jsou tři výkonové verze osvědčeného přeplňovaného vznětového čtyřválce 1.6 HDi o největším výkonu 55/68/85 kW. Ceněnou hodnotou je především objem (3,3 až 4,1 m3) a přístupnost nákladového prostoru původního vozidla. Ocenění zaslouží jakkoli jednoduché, tak ale technologicky dokonalé řešení pohonu všech kol a dodatečné vybavení včetně možnosti volby obutí 215/60 R 16 (standardem je 195/70 R 15). Samočinné připojení pohonu kol zadní nápravy zajišťuje progresivní viskózní spojka, k dispozici je standardně instalované ESP, diferenciál s omezenou svorností, sestupný (redukovaný) převod, závěr zadní rozvodovky, světlá výška 200 mm, ale nechybí ani plechová ochranná ližina pod motorem.

Ten, kdo musí jezdit v zimě na sněhu či po polních cestách, takového partnera ocení velkou spokojeností. Limituje jej totiž jen schopnost pneumatik přenést na podklad točivý moment motoru.

Koncentrát užitných hodnot

Dacia Dokker Van v duchu image značky sází na jednoduchost, eliminaci zbytečností, výrazně pracovní charakter a extrémně atraktivní pořizovací cenu (od 169 900 korun). Na koncernové podvozkové platformě Renault M0 je ustavena samonosná karoserie. Podvozek je v zadní části mírně modifikován užitím prvků řady Kangoo. Nákladový prostor je velmi dobře přístupný jak postranními posuvnými dveřmi o rozměrech 703×1046 mm (pouze na straně k chodníku), tak křídlovými na zádi; chvályhodně dělenými asymetricky.

Významným detailem je možnost vyjmutí sedadla spolujezdce. V jednomístném uspořádání je užitná hodnota vozidla významně větší objemem až téměř 4 m3. Podvozek nepostrádá soudobé prvky v čele s kotoučovými brzdami vpředu a soustavou ABS s ESP. Pérování je nastaveno tak, aby se jízdní vlastnosti vzhledem k velkému rozdílu hmotnosti vozidla plně zatíženého a prázdného měnily co nejméně. Prostor řidiče odděluje od nákladového plechová stěna nebo drátěná mřížka chránící zezadu sedadlo řidiče v celé výšce.

Střízlivá elegance navýsost pracovního vozidla Dacii rozhodně slušíStřízlivá elegance navýsost pracovního vozidla Dacii rozhodně sluší | DaciaStřízlivá elegance navýsost pracovního vozidla Dacii rozhodně sluší

Hnacím ústrojím je kapalinou chlazený řadový čtyřválec uložený vpředu napříč pohánějící kola přední nápravy. Buď přeplňovaný vznětový dCi 75 – zdvihový objem 1461 cm3, největší výkon 55 kW/4000 min-1, točivý moment 180 Nm/1750 min-1, nebo přeplňovaný vznětový dCi 90 – největší výkon 66 kW/5000 min-1, točivý moment 200 Nm/1750 min-1. Případně zážehový 1.6 MPI 85 o výkonu 60,5 kW/5000 min-1, točivý moment 134 Nm/2800 min-1.

Převodné ústrojí tvoří jednokotoučová suchá spojka a pětistupňová převodovka s přímým řazením. Rozvor náprav 2810 mm, rozchod kol 1490/1478 mm, vnější rozměry 4363x1751x1809 mm, světlá výška 186 mm, nákladový prostor 1901 (bez sedadla spolujezdce 3110) x1413x1271 mm, užitný objem 3,31 m3 (s jedním sedadlem 3,90 m3), výška podlahy nad zemí 565 mm, objem nádrže paliva 50 l, provozní hmotnost 1189 kg, celková hmotnost 1854 kg. Největší rychlost 150–175 km/h; zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,9–10,4 s, spotřeba paliva město 7,5–4,9 l/100 km, mimo město 4,9–3,8 l/100 km, kombinovaná 5,9–4,2 l/100 km.