„Vítězství“ ruských konstruktérů: první čistě sovětský automobil Poběda byl nejdřív fiaskem | E15.cz

„Vítězství“ ruských konstruktérů: první čistě sovětský automobil Poběda byl nejdřív fiaskem

Radek Pecák

Letos je tomu 75 let, co konstruktéři automobilky GAZ začali pracovat na osobním autě - prvním, které bylo skutečně celé sovětské.

I když v té době ještě naplno zuřila druhá světová válka, konstruktéři ve firmách v tehdejším Sovětském svazu nepracovali pouze na nových typech tanků či stíhacích nebo bombardovacích letadlech.

Na jaře 1943, krátce po slavném vítězství rudé armády u Stalingradu, schválili moskevští ministerští úředníci projekt velkého osobního automobilu. Původně se měl jmenovat Rodina. Hlavou projektu byl Andrej Lipgart, tehdejší šéfkonstruktér automobilky GAZ.

Do té doby společnost GAZ, která sídlí ve městě Nižnij Novgorod, svého času přejmenovaného na Gorkij, vyráběla pouze licenční Fordy. Tato americká firma také na sklonku 20. let továrnu postavila.

Embéčko před padesáti lety sklízelo obří úspěchy. Ty ale rychle zařízl přední náhon

I když se sovětští technici vydali vlastní cestou, určitou míru inspirace hledali nepochybně jinde. Proto se také tvary do značné míry podobají předválečné verzi Opelu Kapitän. Původně měly vzniknout varianty se dvěma motory - čtyřválcem a šestiválcem. Nakonec byl ale využit jen ten slabší. Údajně na popud samotného Stalina, který se prý obával, že by agregát se šesti válci a objemem 2850 cm3 nebyl moc úsporný.

Sám nejvyšší vůdce Sovětského Svazu také údajně, jak píše ve své knize Auta východního bloku spisovatel Jan Tuček, navrhl nové jméno pro tento vůz. "Nebude to velké vítězství, ale přece jen to bude vítězství (v ruštině poběda)," prohlásil prý tehdy. Celé označení bylo ovšem GAZ 20 M Pobeda. Číslovka označuje, že jde o dvacátý model automobilky a M je počáteční písmena vysokého stranického činitele Molotova. Ano toho, po kterém je pojmenován známý zápalný koktejl.


Celý článek si můžete přečíst zde >>>


 

Čína otevírá zahraničním investorům dveře ke svým automobilkám
Toyota vyvinula lepší neodymový magnet. Zlevní tím motory elektromobilů

Autor: Radek Pecák
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Články odjinud