Jeden bilion dolarů. Apple je opět nejdražší značkou světa, překonal dosavadní rekordy

Konference společnosti Apple

Konference společnosti Apple Zdroj: Profimedia.cz

Velké americké technologické značky nadále vévodí žebříčku Kantar BrandZ Global Top 100. Pořadí pěti nejhodnotnějších firem světa, které od roku 1998 každoročně sestavuje výzkumná společnost Kantar, se oproti loňsku nezměnilo, vítězem je opět společnost Apple. Největším skokanem mezi elitou se stala společnost Nvidia, která meziročně zvýšila hodnotu své značky o 178 procent, díky čemuž se posunula na šesté místo. Žebříček má redakce deníku e15 exkluzivně k dispozici.

Hodnotu značky Apple Kantar vyčíslil na 1,016 bilionu dolarů, což je o 15 procent víc než v loňském roce a zároveň nový rekord. Výrobce elektroniky se také stal první značkou na světě, jejíž hodnota přesáhla bilion dolarů.

„S touto hodnotou Apple prokázal svou odolnost vůči náročným tržním podmínkám. Prémiové ceny jsou ospravedlněny tím, že značky, které jsou smysluplné, odlišné a výrazné, nejlépe přečkávají globální ekonomické zvraty,“ komentuje výsledky Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ. Celkové výsledky podle něj ukazují, že silné značky prosperují i přes globální ekonomickou nejistotu. 

Graf: Global Top 10_nejhodnotnější značky KantarGraf: Global Top 10_nejhodnotnější značky Kantar|e15

Růst hodnoty značek na nejvyšších pozicích kopíruje i objem investic, které technologické giganty nalily do umělé inteligence. Značky nejvíce investující do AI letos zaznamenávají pozoruhodné zisky, protože tato technologie zvyšuje spokojenost jejich zákazníků, míní Guerrieria.

Příkladem je, možná překvapivě, třeba společnost McDonald’s, která díky neustálým inovacím včetně využití umělé inteligence pro dynamické jídelní lístky a předvídání objednávek ukazuje, že i netechnologické značky mohou růst za pomoci moderních technologií. I díky tomu se globálně nejznámější řetězec rychlého občerstvení drží v pětici nejhodnotnějších značek světa.

Tabulka: Global Top Největší skokaniTabulka: Global Top Největší skokani|e15

Společnost Nvidia, jejíž akcie díky rozvoji umělé inteligence nezadržitelně rostou, letos poskočila o 18 míst a nyní je na šesté pozici s nárůstem hodnoty značky o 178 procent. A pokud se naplní prognózy části analytiků, že rozvoj AI bude nadále zrychlovat, dá se očekávat, že také Nvidia bude v žebříčku stoupat výš. Do Top 10 se po roční absenci vrací Facebook a poprvé se zde objevuje i softwarový obr Oracle.

Tabulka: Global Top, NováčciTabulka: Global Top, Nováčci|e15

Celková hodnota Global Top 100 vzrostla o pětinu a dosáhla 8,3 bilionu dolarů, což je blízko rekordu z roku 2022, kdy činila 8,7 bilionu dolarů. Od roku 2006 vzrostla hodnota značek v Global Top 100 o 474 procent. Jak už bylo řečeno, dařilo se zejména firmám, které vsadily na umělou inteligenci. V první dvacítce klesla hodnota pouze čínské technologické společnosti Tencent, která působí v oblasti her, sociálních sítí nebo streamovacích platforem. Analytici ji ocenili na 135 miliard dolarů, což je meziročně o čtyři procenta méně. Pokles hodnoty Tencentu a významu i zbylých čínských firem tak zrcadlí rostoucí napětí mezi Západem a asijskou mocností.

Kantar se věnoval i jednotlivým kategoriím. Například alkoholu vévodila značka Corona, oděvům firma Nike, luxus opanoval Louis Vuitton a média Netflix. V oblasti maloobchodu si lidé nejvíce váží společnosti Amazon, který meziročně narostl o šest procent. Rostoucí hodnotu značky Amazon Kantar vysvětluje inovacemi v oblasti dostupnosti produktů a přizpůsobením cen měnícím se potřebám zákazníků. 

Graf: Hodnota společností v žebříčku Global Top 100Graf: Hodnota společností v žebříčku Global Top 100|e15