Monumentální sbírka umění? Pro mladé miliardáře nezajímavé, aukčním síním hrozí krize
Souhrnné tržby aukčních síní Sotheby’s, Christie’s a Phillips za první polovinu letošního roku činily 3,98 miliardy dolarů (83,2 miliardy korun), což ve srovnání s předchozím rokem znamená pokles o šest procent.
Uvedl to server CNBC s odvoláním na údaje výzkumné společnosti ArtTactic. Celková aukční suma za pololetí je nejnižší za posledních nejméně deset let, s výjimkou pandemického roku 2020. Prodeje na velkých uměleckých aukcích klesají už třetí rok po sobě, což mezi sběrateli, obchodníky i aukčními domy vyvolává obavy z hlubší krize na trhu s uměním.
Proti roku 2022 se aukční tržby snížily o 44 procent, tedy o více než tři miliardy USD. V roce 2023 tržby na aukcích klesly meziročně o 19 procent a loni o 26 procent.
Poválečné a současné umění bylo v posledních desetiletích hlavním motorem růstu aukčního trhu. V prvním pololetí však podle ArtTactic zaznamenalo pokles o 19 procent.
"Přetrvávající obavy o globální ekonomický růst, pokračující inflace a rostoucí geopolitické napětí zatěžují důvěru a vytvářejí opatrnější investiční klima," uvedla ArtTactic. Tyto obavy budou mít pravděpodobně negativní dopad na trh také ve druhé polovině roku.
Zatímco trh s uměním klesá, celkové bohatství roste. Deset procent nejbohatších Američanů je na rekordních úrovních, od pandemie vzrostlo jejich jmění o 37 bilionů dolarů, tedy o 45 procent. Přesto se růst bohatství neodráží v poptávce po umění, jak tomu bývalo dříve.
Profesor z Yaleovy univerzity William Goetzmann, který zkoumá vztah mezi cenami umění a finančním bohatstvím za posledních 300 let, říká, že tato historická vazba se aktuálně přerušila. Podle něj to může být buď dočasný výkyv, nebo známka hlubší změny chování sběratelů. "Otázkou je, zda už pro nejbohatší není sbírání umění takovou společenskou normou jako dřív," uvedl Goetzmann.
Možný zlom na trhu s uměním může souviset s generační výměnou. Dlouhá léta jej táhli bohatí tzv. baby boomers, tedy lidé narození mezi lety 1946 a 1964. Dnes ale nakupují méně, zmenšují sbírky nebo je odkazují dědicům, a ti o ně často nemají zájem.
Nová generace bohatých má jiné zájmy a vyrůstala v digitálním prostředí. S tím, jak se na ně v příštích letech přesune přes 100 bilionů dolarů majetku, se podle některých odborníků může trh s uměním dostat do zásadní proměny, nebo i krize.
Aukční domy se snaží přizpůsobit a nabízejí více on-line prodejů, luxusních položek a nižší ceny. Aukční prodeje v kategorii luxusních předmětů, včetně šperků, kabelek, vína, hodinek a sportovních memorabilií, vzrostly v pololetí o jedno procento. Prodej šperků a klenotů stoupl meziročně o 68 procent, mimo jiné i proto, že se stále více bohatství přesouvá do rukou žen. Podíl rychle získávají i internetové aukce, protože mladší sběratelé dávají přednost přihazování ze svého telefonu.
Mladší sběratelé jsou pohonem silné poptávky po sběratelských předmětech s cenou do stovky tisíc dolarů. Nejvíce se na aukcích bojuje o díla do padesáti tisic dolarů. Horní část trhu, kde se prodávají díla s cenou nad deset milionů dolarů, loni klesla o 39 procent, zatímco prodej děl s cenou méně než pěti tisíc dolarů stoupl o 13 procent, ukázaly údaje společnosti Art Basel a UBS Global Art Market.
Generální ředitelka Christie's Bonnie Brennanová novinářům řekla, že posláním aukčního domu je nabízet předměty, které jeho klienti dnes chtějí, a nabízet je za správnou cenu. Podle ní 80 procent letošních nabídek bylo podáno on-line a téměř třetina vítězných nabídek pocházela od kupců narozených po roce 1981.