Německá ekonomika posiluje. Podnikatelská nálada se znovu zlepšila

Přístav v Hamburku (ilustrační foto)

Přístav v Hamburku (ilustrační foto) Zdroj: CC BY-SA 2.0: Lorenzo Caleca via Flickr

Podnikatelská nálada v Německu se v březnu již pátý měsíc za sebou zlepšila a index nálady je nyní nejvýše od července 2014. Oznámil to dnes mnichovský výzkumný institut Ifo. Zpráva naznačuje, že největší evropská ekonomika se v prvním čtvrtletí pohybuje plnou parou vpřed.

Index podnikatelské nálady v březnu stoupl na 107,9 bodu z únorových 106,8 bodu. Analytici v anketě agentury Reuters očekávali v průměru zvýšení indexu na 107,3 bodu, když nejvyšší odhad počítal s růstem na 107,9 bodu. Hodnota indexu odráží postoj zástupců asi 7000 firem z celého Německa.

Podle ekonoma Ifo Klause Wohlrabeho hrají důležitou úlohu ve zlepšování podnikatelské nálady slábnoucí euro a nižší ceny ropy. Slabé euro zlepšuje očekávání mezi německými vývozci. Z nízkých cen ropy pak má prospěch hlavně chemický průmysl, výrobci gumy a umělých hmot. V prvním čtvrtletí by se hrubý domácí produkt Německa měl podle jeho odhadu zvýšit zhruba stejným tempem jako v posledních třech měsících loňského roku, kdy vzrostl o 0,7 procenta.

Firmy hodnotí lépe svoji současnou situaci i výhled na příštích šest měsíců. Ukazatel současné situace se zvýšil o 0,7 bodu na 112 bodů. Dílčí index podnikatelských očekávání pak stoupl o 1,4 bodu na 103,9 bodu. Nálada se zlepšila ve zpracovatelském sektoru i v obchodě a ve službách. Horší byla ve stavebnictví.

Index Ifo je pouze mírně nad průměrem, upozorňuje analytik

Ekonom ING Carsten Brzeski však varoval před přílišným optimismem. Upozornil, že některé statistické údaje na počátku roku byly méně působivé a dnešní hodnota indexu Ifo je pouze mírně nad průměrem z posledních pěti let.

Německá ekonomika je největší v Evropě a je na ní závislá i řada českých podniků. Loni se hrubý domácí produkt Německa zvýšil o 1,6 procenta, letošní růst odhaduje německá vláda na 1,5 procenta. Některé instituty však čekají růst až kolem dvou procent.