Amazon zažil v USA své nejlepší Vánoce, zásilkové firmy nestíhaly

Sklad Amazonu

Sklad Amazonu Zdroj: Scottish Government, Flickr.com (CC BY-NC 2.0)

Zákazníci ve Spojených státech letos před Vánoci přesunuli další část svých nákupů na internet. Z odhadů společnosti comScore vyplývá, že tržby internetových obchodů během zhruba dvou měsíců do Štědrého dne stouply o deset procent. Největší internetový prodejce Amazon.com oznámil, že měl vůbec nejlepší sváteční sezonu. Nápor zásilek ale znamenal problémy pro přepravní společnosti, kterým se je v řadě případů nepodařilo doručit do Vánoc.

ComScore odhaduje, že z počítačů ve Spojených státech lidé letos od 1. listopadu do neděle 22. prosince provedli nákupy za 42,8 miliard dolarů (asi 857 miliard korun). Oproti loňsku je to nárůst o deset procent. Solidní byl především prodej herních konzolí, oblečení, chytrých telefonů a počítačových tabletů. Na odhady firmy ale tržby nedosáhly.

Údaje ComScore nezahrnují prodej přes chytré telefony. IBM Digital Analytics Benchmark, dceřiná firma počítačového gigantu IBM, přitom odhaduje, že prodej prostřednictvím chytrých telefonů se na celkovém prodeji online podílel z 29 procent. Tento způsob nakupování podle obřího internetového prodejce Amazon využívá polovina jeho zákazníků.

„Celkově bylo letošní období svátků nejlepším v dějinách Amazonu,“ oznámil internetový gigant. Na zvýšeném zájmu o prodej online Amazon zřejmě profitoval víc než konkurence. Podle společnosti ChannelAdvisor mu tržby mezi listopadovým Dnem díkůvzdáním a minulou nedělí oproti loňsku stouply o víc než 25 procent. Rival eBay přitom zaznamenal nárůst o necelých 10 procent.

Z údajů o předvánočních tržbách vyplývá, že Američané s nákupy čekali do poslední chvíle. Podle čtvrtečních dat MasterCard Advisors SpendingPulse tržby v období od začátku listopadu do Štědrého dne stouply o 2,3 procenta. Celkové výdaje stouply ještě rychleji, a to i přesto, že velkou část tohoto období nebyly moc valné.

UPS a FedEx Vánoce nezvládly

Nápor zásilek a špatné počasí v USA způsobily, že společnosti UPS a FedEx nedokázaly dodat některé zásilky do Vánoc. Problémy ale mohly způsobit i akce některých obchodníků, kteří přišli s nabídkou dopravy zboží zdarma.

Podle analytiků selhání dodavatelů způsobí, že prodejci se příští sezónu obrátí na více zásilkových služeb, aby snížili rizika. „Myslím si, že pro konkurenty UPS a FedEx tím vznikají nové příležitosti,“ řekl agentuře Reuters analytik společnosti Wells Fargo Securities Anthony Gallo. „Větší konkurence na straně doručovatelů nepřináší obchodníkům žádné nevýhody,“ dodal.

Trh s doručováním zásilek v USA ovládají UPS, FedEx a Americká pošta. Na menší rivaly zbývají jen asi dvě procenta trhu.