Balíky z e-shopů se dopravcům dost prodražují

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy. Zdroj: ČTK

Sklad Mall Group v Jirnech u Prahy.
Do technologií v Jirnech u Prahy Mall Group investoval 325 milionů korun
Do technologií v Jirnech u Prahy Mall Group investoval 325 milionů korun
Do technologií v Jirnech u Prahy Mall Group investoval 325 milionů korun
balíky
9
Fotogalerie

Doručování balíků z e-shopů domů či na pracoviště se kvůli vysokým nákladům stalo bolehlavem logistických firem. Platí to zejména o posledním úseku přepravy, jemuž se v byznysu říká poslední míle. V případě nepříznivé shody okolností, kdy zákazník například nemá peníze na dobírku, mohou výdaje na poslední míli tvořit až sedmdesát procent všech přepravních nákladů. 

„Poslední míle je nejnáročnější částí balíkové přepravy, zejména u doručení soukromým osobám, ať už domů nebo na jiná oblíbená místa, například na pracoviště. Kvůli kombinaci s balíky na dobírku je proces ještě složitější,“ uvedl ředitel společnosti GLS Česká republika Pavel Včela.

Přepravní firma PPL považuje problém s poslední mílí kvůli vysokým nákladům za stěžejní, přestože většinu zásilek doručí do druhého dne.

„Zásadní problémy řešíme především v dopoledních hodinách, kdy až polovina příjemců není zastižena na požadované doručovací adrese,“ sdělil šéf PPL CZ Petr Chvátal.

Částečné řešení našli dopravci v budování husté sítě výdejních míst. Například společnost In Time rozšiřuje síť výdejních automatů i odběrných míst, PPL a GLS mají hustou síť takzvaných ParcelShopů.

Samostatný byznys už před lety z výdejních míst vybudovaly tuzemské sítě Zásilkovna a Uloženka.

„Navzdory tomu, že jsme v nejexponovanějším období roku a proti loňsku přepravujeme dvojnásobný počet zásilek, nemáme žádné omezení ani neodmítáme nové e-shopy,“ popisuje stav před Vánocemi šéfka Zásilkovny Simona Kijonková. V zahraničí se kromě výdejních míst v různých obchodech a trafikách objevují další řešení.

„Zajímavé jsou takzvané privátní odběrné boxy. Je to schránka na pozemku příjemce zabezpečená kódem, který zná jen příjemce,“ vysvětluje Petr Brandýský, výkonný ředitel logistické firmy In Time.

Český trh na tuto formu podle něho ještě není připravený, ale současně je budoucností logistiky.

Podívejte se, jak to chodí v Amazonu v Dobrovízi:

Video placeholde
Amazon • Michal Nosek, Kryštof Nosek