Cebia nás nutí využívat své služby, tvrdí asociace autobazarů

Autobazar

Autobazar Zdroj: Siebert Martin/Euro

Společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých aut, údajně nutí menší autobazary, aby využívaly její placené služby. Jinak jim vyhrožuje zveřejněním na svých internetových stránkách. Uvedla to Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA). Podle Cebie to není pravda, a na svém webu naopak zveřejňuje ty prodejce, kteří s ní spolupracují.

„Obracejí se na nás jednotliví prodejci s dotazem, co mají dělat v situaci, kdy jsou společností Cebia nuceni využívat jejich služby,“ uvedl předseda APPAA Petr Přikryl. Asociace podle něj zvažuje proti Cebii právní kroky z titulu nekalé obchodní soutěže a klamavé reklamy.

Mluvčí Cebie Jan Dryák uvedl, že firma na svých stránkách naopak zveřejňuje prodejce, kteří s ní spolupracují. Ti to prý vítají, protože pak mají možnost se takto odlišit od nekorektní konkurence.

Jsou i jiné služby

Podle Přikryla existují i jiné způsoby, jak ověřit původ a stav ojetých vozidel, a to bezplatně. Jako příklad uvedl web ministerstva dopravy, exekutorské registry, registry odcizených vozidel nebo systémy Car Detect a VinCheck.

Bezplatné služby ovšem mohou být méně podrobné a nemusí obsahovat informaci o počtu najetých kilometrů v čase, podle kterého lze odhalit stočený tachometr. Cebia uvádí, že ke každému autu průměrně pěti až šesti záznamy o počtu ujetých km.

700 tisíc aut ročně

V Česku se letos podle odhadu Cebie prodá téměř 700 tisíc ojetých vozů, z toho 150 tisíc v rámci individuálních dovozů ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206 tisíc aut.

APPAA sdružuje firmy, jejichž hlavním předmětem podnikání je provozování autobazarů, nákup, prodej, zprostředkování prodeje motorových vozidel, zprostředkování úvěrových, leasingových a pojistných smluv a odhady prodejních cen použitých vozidel. Sdružuje více než 50 společností z oboru.