Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Alibaba

Alibaba Zdroj: CTK/AP

Zakladatel Alibaba Group Jack Ma
Alibaba.com
Jack Ma, šéf firmy Alibaba
4
Fotogalerie

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na Aliexpressu od roku 2013 více než sedminásobně, uvedla banka.

Obliba Aliexpressu.com, který funguje jako nákupní galerie pro tisíce malých čínských obchodníků, v Česku výrazně roste. Dokládají to údaje českých bank týkající se karetních plateb. „Loni byl obchodník Aliexpress u našich klientů jedničkou při nakupování přes e-shopy prostřednictvím platební karty. Uskutečnili přibližně jeden milion nákupů, což odpovídá jedenácti procentům všech e-com transakcí,“ uvedla Pavla Hávová, tisková mluvčí ČSOB.

Připomněla, že Aliexpress je podle statistik banky na druhém místě v útratách, činily u něho 300 milionů korun. Na první pozici zůstává elektronický obchod Alza.cz, u něhož objem plateb dosáhl 500 milionů. Zatímco však průměrná transakce u Alzy činí 3290 korun, u Aliexpressu je to 290 korun.

Podle mBank se od roku 2013 počet transakcí platební kartou na Aliexpressu. com zvýšil více než sedminásobně, byť výše průměrné platby klesá. Ještě v roce 2014 zákazník nakupoval průměrně za 520 korun, loni už to bylo jen zhruba 270 korun.

Významným důvodem vysoké obliby dovozu drobného zboží Číny je, že tamní vláda dotuje některým prodejcům zboží poštovné – zákazník tak nemusí platit za dopravu. V případě zásilky s hodnotou nižší než 22 eur také není nutné platit DPH ani clo. Aliexpress také umožňuje refundaci, tedy navrácení peněz, pokud se nepodaří doručit zboží na adresu zákazníka.

Užitečnost této výrazně prorůstové obchodní strategie dokládají údaje celního úřadu. „Česká pošta v roce 2015 evidovala 6,8 milionu zásilek ze třetích zemí a loni už to bylo 10,7 milionu zásilek, přičemž nárůst je z největší části způsoben zásilkami z Číny,“ uvedla tisková mluvčí Celního úřadu Praha Ruzyně Šárka Miškovská. „Lze předpokládat, že Aliexpress na tom má významný podíl,“ dodala.