Katastrofální rok cestovního ruchu v Egyptě

Sinajské letovisko Šarm aš-Šajch

Sinajské letovisko Šarm aš-Šajch Zdroj: CC BY 3.0: Marc Ryckaert - Wikimedia Commons

Vleklá politická krize v Egyptě má stále ničivější dopad na cestovní ruch. Země se po revoluci v roce 2011 nedokázala zotavit z odlivu dovolenkářů, údaje za letošek jsou zatím obzvlášť pesimistické. V prvních třech měsících meziročně poklesl počet návštěvníků o třicet procent na dva miliony a příjmy odvětví šly dolů o 43 procent. Vláda má ambiciózní plán, jeho realizace však bude záviset na zlepšení bezpečnostní situace.

Země v prvním čtvrtletí vydělala na cestovním ruchu 1,3 miliardy dolarů, což je podstatně méně než v jiných letech. Egyptské napětí se letos totiž dotklo i turistických destinací. V únoru islamisté napadli autobus s jihokorejskými turisty a pohrozili dalšími útoky. Cestovní varování pro Egypt posléze vydalo 15 zemí. „Věříme, že teroristé budou pokračovat v plánování útoků,“ uvedlo britské ministerstvo zahraničí.

Turistiku poznamenaly i zprávy o stoupajících útocích na ženy, ze kterých byli obviněni i příslušníci policie a ostrahy. Zahraniční média přinášela reportáže o liduprázdných ulicích letoviska Šarm aš-Šajch. „Snažíme se přesvědčit zákazníky, aby strávili vzácné týdny dovolené na místě, které plní titulky novin. Každý ví, že Egypt není stabilní,“ stěžoval si deníku The Daily Telegraph manažer jednoho z hotelů.

Vysoký podíl na HDP

Cestovní ruch se nyní podílí na HDP země asi z desetiny a vedle poplatků za použití Suezského průplavu a příspěvků od pracujících v zahraničí je hlavním zdrojem cizí měny. Už loni v důsledku krvavého převratu a odstavení prezidenta Muhammada Mursího od moci příjmy z turistiky poklesly o 41 procent na 5,9 miliardy dolarů.

Ministr turistiky Hišam Zazú přesto věří, že se podaří odvětví oživit. „Máme ambiciózní globální plán, jak ukázat, že je bezpečné a zábavné Egypt kdykoli navštívit,“ zdůraznil před pár dny podle Reuters. Očekává, že do roku 2020 stoupne každoroční příliv hostů na 25 milionů. „Příjmy se během příštích šesti let oproti vrcholu z roku 2010 zdvojnásobí na 25 miliard dolarů,“ doufá také ministr.

Kabinet připravuje tříletou marketingovou kampaň. Jejími hlavními cíli budou Indie, Čína a Jižní Amerika. Láká také investory nejen z Perského zálivu, letos už prodal pět parcel na pobřeží Rudého moře. „Jednáme o dohodách, jež by zabránily dvojímu zdanění leteckých přepravců a cestovních kanceláří,“ dodal Zazú.
Egypt, turismusEgypt, turismus | E15

Jiří Jelínek: Řecko a Turecko praskají kvůli Egyptu ve švech