Lidé šetří na zařízení bytů, maloobchodní tržby táhne internet

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Po zářijovém více než čtyřprocentním růstu se tržby obchodníků v říjnu znovu propadly. Tentokrát meziročně o 0,6 procenta. Nad klasickými obchodníky vítězí ti internetoví, jejich tržby lámou rekordy.

Od říjnových maloobchodních tržeb se rozhodně nečekal zásadní obrat v utrácení spotřebitelů a nová čísla tato očekávání potvrdila.

Tržby obchodníků v říjnu bez sezonního očistění meziročně klesly o 0,6 procenta po zářijovém revidovaném růstu o 4,5 procenta. Na poklesu se podílel zejména prodej oděvů, nábytuku a kosmetiky a částečně i nižší počet pracovních dní. Tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní meziročně stouply o jedno procento. Data zveřejnil Český statistický úřad.

Maloobchodbí tržby listopadMaloobchodbí tržby listopad | CSU

„Pokles tržeb o 0,6 procenta oproti loňskému roku jde částečně na vrub nižšímu počtu pracovních dnů. Bez tohoto vlivu se maloobchod udržel v černých číslech, avšak jen díky motoristickému segmentu. Bez aut se tržby obchodníků stále propadají. Stabilně se méně utrácí za jídlo, pohonné hmoty a lidé šetří i na bytovém vybavení,“ analytik ČSOB Petr Dufek

Podle hlavního analytika Raiffeisenbank Michala Brožky nejsou oznámená čísla žádná sláva, ale ani žádná tragédie. „Spotřebitelská důvěra míří vzhůru a to by se postupně mělo probojovávat i do růstu maloobchodních tržeb,“ poznamenal Brožka.

Naopak Petr Dufek se domnívá, že finanční situace domácností se nijak viditelně nelepší, a proto není důvod čekat boom spotřeby. „Ostatně statistiky vývoje mezd tomu ani nenapovídají. O co silnější bude nákupní vlna v listopadu a v úvodu prosince, o to slabší bude v prvních měsících příštího roku,“ dodal analytik ČSOB.

Tržby zásilkových firem lámou rekordy

„Zatímco maloobchodní tržby rozhodně nevyznívají pro obchodníky nijak optimisticky, mnout ruce si mohou internetoví obchodníci. Tržby zásilkových a internetových obchodů letos trhají rekordy a navíc stále rostou dvouciferným tempem, naposledy skoro o 18 procent,“ říká Dufek s tím, že po slabém říjnu očekává velmi silný listopad, kdy se lidé vrhli do obchodů, aby využili příznivějších cen před avizovaným zdražením po prudkém oslabení koruny. Tento útok na obchody však nebude mít podle analytiků dlouhého trvání, jen posunul vánoční nákupy.

Maloobchodní tržby srovnánáMaloobchodní tržby srovnáná | CSU

Mezi obory, kterým se říjen vyloženě nepovedl, patří podle analytika Home Creditu Michala Kozuba obchody s textilem a oblečením, které meziročně propadly téměř o pět procent. Přitom právě toto odvětví mělo nakročeno velmi dobře. „Jde spíše o krátkodobě špatný výsledek než trend,“ dodal Kozub.

Stejně špatně pak podle něj dopadlo i vybavení domácností, které kleslo o 3,1 procenta. „To je ale segment, který letos vyloženě zákazníky neláká,“ vysvětlil.

Co se týče výhledu do dalšího období, tak podle Michala Brožky mohou být data v příštích měsících do určité míry deformována vlivem intervencí ČNB. „Za celý rok 2013 čekáme pokles maloobchodních tržeb o 0,3 procenta a v příštím roce jejich mírný růst o 1,6 procenta,“ uzavřel analytik Raiffeisenbank.