Medkův obraz Vajíčko se vydražil za 57 milionů, zařadil se mezi nejdražší česká díla

Obraz Mikuláše Medka nazvaný Akce I (Vajíčko) se na aukci v Praze prodal za 46 milionů korun.

Obraz Mikuláše Medka nazvaný Akce I (Vajíčko) se na aukci v Praze prodal za 46 milionů korun. Zdroj: ČTK

Obraz Mikuláše Medka nazvaný Akce I (Vajíčko) se na aukci v Praze prodal za 46 milionů korun. I s aukční přirážkou za něj kupec zaplatí 57 milionů korun. Vyvolávací cena byla osm milionů korun. Obraz se tak stal nejdražším Medkovým dílem prodaným nejen na tuzemském aukčním trhu, ale i ve světě. Dosud nejdražším jeho dílem byl obraz Akce II (Vlna) prodaný letos na aukci v USA v přepočtu za 24,4 milionu korun. Obraz Vajíčko se dosaženou cenou řadí mezi desítku nejdražších děl prodaných v českých aukcích.

Český aukční žebříček má aktuálně rekord v podobě díla Františka Kupky Plochy příčné II, který se koncem května prodal za 78 milionů korun včetně aukční přirážky, Medkovo Vajíčko je čtvrté. Na prvních třech místech jsou jen Kupkova díla.

V dnešní aukci se prodalo umění celkem za téměř 75 milionů korun, s aukční přirážkou za 92 miliony. Vydražilo se přes 80 procent položek. Obraz Josefa Čapka U pultu vyvolávaný za 3,5 milionu se prodal za konečnou částku 9,5 milionu korun. Obraz Gustava Loiseaua Útesy v Étretat se ze 700 tisíc korun dostaly na 3,6 milionu včetně přirážky. "Velkým překvapením byla dražba dvou drobnějších prací Jana Václava Mrkvičky, který je považován za zakladatele moderního bulharského umění, kde působil. Obě díla se vydražila do Bulharska," řekla řekla Simona Martínková z pořádající aukční síně Arthouse Hejtmánek. Portrét muže vyvolávaný za deset tisíc korun se prodal za 190 tisíc, tedy s přirážkou za 235 600 korun, skicák s několika kresbami se stejnou vyvolávací cenou našel kupce za cenu 682 tisíc korun včetně přirážky.

Medkův obraz Akce I (Vajíčko) je ze stejné série jako obraz Akce II (Vlna). Pro svého klienta jej vydražil majitel aukční síně, která pořádala dnešní aukci, Tomáš Hejtmánek. Do aukce v USA byl obraz nezvěstný, podle serveru Artplus.cz ho zakoupila v 60. letech přímo u Medka v ateliéru americká lékařka Joan Harteová, která ho odvezla do Spojených států. Jeho úspěšná letošní dražba pomohla Hejtmánkovi získat i dnes dražený obraz, který byl také dosud v soukromé sbírce v USA.

V obrazech z 50. let, k nimž Vajíčko patří, Medek stylově navazuje na předválečný surrealismus. Vytváří imaginativní prostor, buduje kompozici z několika zdánlivě samostatných objektů navazujících na rozličné akce, které uskutečňoval se svojí ženou Emilou a které odrážely autorovy tělesné stavy a psychoanalytické úvahy. Postavy vsazoval do prázdného, těsného prostoru, vymezeného perspektivně se sbíhajícími liniemi. Vytvořil vlastní styl manýristických, loutkovitých figur s přesnými obrysy.

Deformace původního konkrétního modelu se u něj pojila s pocity horečnatých halucinací, při nichž se prodlužují ruce a zvětšují hlavy s vlasy stylizovanými do plošných ostnů. Pro Medka byly jediné absolutní barvy modré a červené. "Barvy jsou dokonalé z kovu - modrá ze železa a stříbra, červená ze zlata," říkal.

V roce 1955 začal malovat obrazový cyklus Akce, z většího cyklu obrazů se souhrnným názvem Nahý v trní. "Tehdy jsem dával figurám existenciální smysl. Žena rozbíjí vajíčko. Situace obecně všední, ale mně šlo o symbol a pak také o jeho křehkost. Já chápal tu všednost jako mezní situaci. Jiné podobné pro mne mezní momenty: krach, hádka, polibek. Snažil jsem se hledat jejich významy. Redukoval jsem je na znaky v určitém světě," řekl sám v rozhovoru k obrazu Akce I (Vajíčko).

Obraz zachycuje zdánlivě prostý pokus o oddělení bílku od žloutku, skrývá se v něm ale mnoho symbolů - života a plození, rozbití vajíčka - destrukce života, zabití, rozdělení zárodečné od výživné hmoty.