Novinky to mají na trhu těžké, tři ze čtyř propadnou

Nákupní centrum - ilustrační foto

Nákupní centrum - ilustrační foto Zdroj: ctk

Ani samotné označení novinka nezaručuje úspěch. Tisíce novinek uvedených na trh během svého prvního roku u zákazníků propadne a způsobí výrobcům milionové ztráty. Podle studie průlomových inovací společnosti Nielsen neuspějí na trhu tři čtvrtiny novinek. Jejich osud prý mají v rukou marketéři.

Studie založená na analýze 12 tisíc výrobků, uvedených na trh v západní Evropě od roku 2011, ukázala, že dvě třetiny novinek během prvního roku své existence na trhu nedosáhnou vyšších prodejů než 10 tisíc jednotek, a že tři ze čtyř nových výrobků si neudrží listing v sortimentu řetězců.

Analýza také odhaluje reálné příklady výrobků, které v současnosti dosáhly průlomového úspěchu. Pro stanovení toho, jaký výrobek lze považovat za průlomovou inovaci, byla laťka nastavena vysoko. Výrobek musel splňovat tři kritéria: odlišení (přinášet nový koncept, nebýt jen malou úpravou stávajícího), relevance (měřená minimálními tržbami 10 milionů eur v prvním roce po svém uvedení na trh) a udržitelnost (dosažení minimálně 85 % úrovně prodejů prvního roku i ve druhém roce po uvedení na trh).

Vítězné novinky s průlomovým úspěchem roku 2014:

• Foster’s Gold

• Magnum Infinity

• Milka Choco Supreme

• Mullerlight Greek-style Yogurt

• Lucozade Energy Pink Lemonade

• Oral-B Pro-Expert All-Around Protection

• Sodebo Salade et Compagnie

Pramen: Nielsen

Marketéři prý mohou vysoký stupeň neúspěchu zvrátit a dosáhnout až 85 % úspěšnosti tím, že změní svůj přístup k inovacím a vytvoří okolo svých novinek zcela novou kulturu.

„Během práce na studii jsme odhalili nezvratné důkazy toho, že úspěch nikdy není jen náhoda. Je výsledkem snahy prolomit dosavadní postupy inovačního procesu a tradičně kolovaných pravd o postojích spotřebitelů,“ míní Johan Sjöstrand, ředitel společnosti Nielsen pro oblast inovací v Evropě a spoluautor studie.

Současně Sjöstrand identifikuje čtyři principy, které jsou společné pro průlomové inovace:

1. Odhalit prostor pro pravou inovaci – odhalit klíčové informace o poptávce: proč lidé nekupují výrobky z dané kategorie? Co je stresuje, mate, působí jim nepohodlí nebo je nutí ke kompromisu?

2. Inovovat správně – inovace musí mít pro spotřebitele relevanci, odlišovat se a být výjimečná. Organizační kultura u výrobců nesmí umožnit slabým nápadům, aby se v rámci inovačního procesu rozvíjely dále.

3. Mít správnou aktivační strategii – kreativní marketing musí být originální a vyprávět příběh inovace.

4. Mít správný inovační tým – průlomový úspěch inovace je výsledkem perfektně organizovaného týmu od začátku až do konce inovačního procesu.

Philips bude prodávat externí box pro 4K video