Obchodní centra v regionech rostla, lidé tam více utratili v restauracích

Obchodní centrum Šantovka v Olomouci

Obchodní centrum Šantovka v Olomouci Zdroj: ctk

Průměrný obrat v obchodních centrech v Česku loni vzrostl meziročně o 12,5 procenta, tedy zhruba o 6000 korun na metr čtvereční. Návštěvnost center se zvýšila o 3,7 procenta. Vyplývá to ze Shoping Cebtre Indexu, který dnes zveřejnila poradenská společnost CBRE. Index vychází z údajů regionálních obchodních center, Praha v něm není zahrnuta.

„Po třech letech poklesu obratů v gastronomickém sektoru se loni prodeje zvýšily o 15 procent, což byl také nejvyšší nárůst v rámci všech sektorů,“ uvedl Pavel Klimeš z CBRE. O něco nižším tempem rostly sektory domácnost, zábava a specializované obchody.

Dalším vyhodnocovaným oborem jsou služby, kde CBRE zaznamenala dvě markantní změny proti předchozím trendům. Po dvou letech výrazných poklesů vzrostly obraty zhruba o čtvrtinu v lékárnách. U cestovních agentur klesaly tržby tři roky v řadě, loni se ale zvýšily o devět procent.

Rekordní spotřební koš

Největším sledovaným sektorem je móda, která tvoří 58 procent celkové velikosti a 42 procent všech obchodů. Jejich počet však meziročně jako v jediném oboru klesl. Naopak počet obchodů se zbožím pro domácnost a specializovaných obchodů se zhruba o desetinu zvýšil.

Díky vysokým obratům se zvýšil průměrný obsah spotřebního koše meziročně o 9,1 procenta a dosáhl tak rekordu. Návštěvnost obchodních center meziročně klesla pouze v lednu a v srpnu, růst v ostatních měsících se pohyboval od tří do devíti procent.