Obchodníci jsou před Vánocemi opatrní

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Zatímco v minulých letech si obchodníci pochvalovali, jak lidé během adventních víkendů berou regály útokem, v letošním hodnocení jsou opatrnější. „V tomto čase stoupá počet zákazníků v průměru až o padesát procent, poslední týden před svátky až o sedmdesát procent,“ říká marketingová manažerka obchodních center společnosti Tesco Renata Nejtková.

„Prodej o tomto adventu vzrostl o třicet procent v porovnání s běžným víkendem, což je obdobný nárůst jako loni,“ doplňuje mluvčí Teska Eva Karasová. Nejvíce tradičně rostou prodeje hraček, elektroniky, oděvů a kosmetiky. Z potravin se utrácí hlavně za suroviny na pečení, alkohol, citrusy a mikulášské cukrovinky.

Obchodníci letos zahájili předvánoční kampaně o pár týdnů později než loni, kdy jim brzké načasování nepřineslo očekávané tržby. Navzdory optimistickým zprávám během adventu totiž následná čísla Českého statistického úřadu ukázala, že maloobchodní tržby v prosinci klesly oproti listopadu o 2,1 procenta a meziročně o 1,3 procenta.

Obchodní centra prodlužují otevírací dobu a lákají na večerní nakupování. Vánoční dárkové balíčky nasadily letos do slevových akcí už zkraje kampaně. Výrazného propadu tržeb se řetězce navzdory ekonomickým problémům neobávají. „Na Vánoce si lidé něco našetří a pak si nákupy dopřejí,“ míní mluvčí hypermarketů Globus Boris Malý.

Češi přitom nelpí na tradičním předávání dárků. Více než třetina čeká s obdarováním blízkých na povánoční výprodeje. Týž podíl lidí také sáhne po dárku v podobě peněžní poukázky. Společnost Home Credit tvrdí, že lidé jsou dál ochotní si na dárky vypůjčit a Vánoce na dluh bude mít pět rodin ze sta. „Řada lidí letos dárky shánět vůbec nebude. Čtrnáct procent plánuje obdarovat blízké hotovostí,“ uvedl analytik Home Creditu Michal Kozub.

Češi nakupují jinak než Slováci

Rozdílnou strategii při nákupu vánočních dárků uplatňují čeští a slovenští zákazníci. V Česku stále více lidí nakupuje až po svátcích v době výprodejů. Na Slovensku povánoční slevy využívá mnohem méně zákazníků. Ukázal to průzkum, který pro společnost Unilever udělaly agentury Opinion Window a Focus. Některé dárky chce po svátcích koupit až 35 procent českých zákazníků.