Piva s limonádou míří už i do tuzemských výčepů

radler

radler Zdroj: E15

Dříve nemyslitelný zájem Čechů o piva smíchaná s limonádou, označovaná jako radlery, dosáhl další mety. Spotřeba těchto nápojů, do jejichž výroby se pustily již všechny velké pivovary, vzrostla natolik, že se některé značky budou prodávat i točené.

Například měsíční prodeje Cool Lemonu a Grepu od Pivovarů Staropramen dosahují milionů půllitrů. Točenou variantu si dvojka na trhu vyzkoušela loni, letos ji začala nabízet standardně. „Toto pivo nabízíme ve 20litrových sudech. Doporučená cena je na úrovni lahvové verze v jiných provozovnách,“ řekl mluvčí pivovaru Pavel Barvík.

Zlatopramen ze skupiny Heineken začal radlery prodávat letos v dubnu. „Radler citron a pomeranč se zázvorem budeme nabízet jako točený z 50litrových sudů na hudebních festivalech. Do restaurací sudy plánujeme dodávat, ale zatím nelze říci kdy,“ sdělila Zuzana Kosáková za Heineken ČR. Také K Brewery uvedla v květnu dva druhy radlerů – limetka s pomerančem a brusinka s grepem. „Od počátku je vyrábíme i v sudech o objemu 20 litrů. Odebírá je již několik set zákazníků,“ řekla mluvčí skupiny Barbora Kameníková.

Například řetězec Tesco zařadil první dva druhy radlerů do sortimentu loni v červnu. „V současné době nabízíme přibližně patnáct druhů, které k nám dodává osm českých pivovarů,“ řekla mluvčí Teska Eva Karasová.

V obchodní síti InterSpar činil loni podíl radlerů tři až čtyři procenta. „V květnu letošního roku se jejich podíl dostal na hranici 14 procent celkového prodeje všech piv,“ uvedla mediální zástupkyně Spar ČOS Kateřina Goroškov Řeháková. Prodej těch tuzemských je podle ní výrazně vyšší než u podobných zahraničních značek a činí více než 90 procent.

Konzervativní Češi milující klasické desítky a dvanáctky přitom dlouho ochucená piva neuznávali za hodné pozornosti a několik pokusů skončilo v minulosti neúspěchem. Zhruba přede dvěma až třemi lety ale jako jeden z prvních zabodoval Bernard se svými ochucenými nápoji na bázi piva. Loni spustil hlavní vlnu právě Staropramen a letos se přidali i Heineken či Plzeňský Prazdroj.

Na chuť radlerům nyní přišla hlavně mladá generace, zejména ženy, ale také řada mužů, například vyznavačů sportu. Spotřebě napomáhá i horké léto.

Ochucená piva a také různé speciály a nové typy obalů se ukázaly jako možné cesty pro pivovary v době, kdy lidé kvůli dopadům hospodářské krize začali více šetřit a utrácet méně i za pivo. Pokles spotřeby také způsobilo zvýšení spotřební daně na pivo od Nového roku 2010. Předloni pivní trh v České republice klesl o osm procent a o rok dříve ubral šest procent. Loni ale pivní trh přidal i díky inovacím a exportu 2,7 procenta.