Počet hospod v Česku klesá. Mizí jich stovky ročně

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Trvale zavřeno. Po stovkách ročně přibývá v Česku restaurací a hospod, na nichž visí neblahý nápis podobného znění.

Hlavním důvodem je ekonomická krize, která přiměla obyvatele šetřit, a tedy více konzumovat jídlo a nápoje včetně alkoholických doma, neboť je to vyjde levněji. Svou roli ale podle zástupců oboru hraje i nedostatečná podpora malých a středních podnikatelů, mezi něž provozovatelé restaurací a hospod patří. V neposlední řadě se na poklesu jejich počtu podílí i konsolidace trhu, kdy mizí podniky té nejnižší kvality.

Specializovaná agentura Data Servis odhaduje, že v roce 2011 bylo v Česku asi 30 300 podniků. Průběžné odhady pro loňský i letošní rok vykazuje i nadále klesající trend započatý v roce 2009. Aktuálně tak může být v Česku okolo 29 tisíc podniků, z toho s čepovaným pivem asi 25 200. „Pokles je dán především postupnou změnou v chování a konzumačních zvyklostech hostů, kteří přesouvají svou spotřebu do domácího prostředí z důvodu úsporných opatření,“ řekla deníku E15 výkonná ředitelka agentury Marcela Šimková.

Prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek ale míní, že důvodů může být více. „Naše hospody jsou kvalitou velmi nevyvážené, některé jsou velmi kvalitní, na druhé straně je množství těch, které nabízejí nízkou kvalitu a dlouhodobě nemohou přežít,“ uvedl. „Také je nutno říct, že vše, co minulá vláda udělala v ekonomické oblasti, přispělo k tomu, aby malým a středním podnikatelům zatlačila oči a skončili,“ dodal. Pohostinství je přitom obor, který dokáže zaměstnat lidi i v oblastech, v nichž není práce nazbyt. Pokles počtu restaurací a hospod mezi lety 2009 až 2011 tak podle Stárka znamenal úbytek i 20 tisíc pracovních míst.

Na mizení hospod doplácejí zejména pivovary, které v letech 2008 až 2010 bojovaly s propadem celkového výstavu. Na poklesu se podepsal kromě snahy šetřit i úbytek zahraničních turistů. „Podle našich zkušeností není hlavním problémem trhu gastronomie dramatické snížení počtu hospod jako spíše nižší konzumace. Důvodem je kromě ekonomické recese také velký rozdíl v cenách v restauracích a cenách v obchodech,“ uvedl mluvčí české pobočky Heinekenu Jiří Hauptmann.

Obecný trend poklesu počtů provozoven, tak jak ho uvádí Data Servis, pozorují i v Pivovarech Lobkowicz. „Dá se i souhlasit se zmíněnými důvody, proč k tomu dochází, ačkoli počet našich odběratelů dlouhodobě mírně roste,“ podotkl brand manager Pivovarů Lobkowicz Petr Božoň.