Polsko už má dost kritiky svých potravin. Od Česka jde prý o neférový boj

potraviny - ilustrační foto

potraviny - ilustrační foto Zdroj: Euro, Martin Pinkas

Za kritikou polských potravin v Česku je snaha vytlačit je z trhu a zvýšit na něm podíl českých výrobků, ohradilo se polské velvyslanectví. Podle něj jde ze strany českých médií a úřadů o neférovou kampaň, která není založená na faktech. Polsko zdůraznilo, že tamní kontroly kvality jsou spolehlivé a provádějí se podle evropských standardů. Hlavním motivem kritické kampaně je podle polských diplomatů nedostatečná konkurenceschopnost českých potravin.

Polské potraviny nepředstavují větší ohrožení pro zdraví spotřebitelů než české nebo z ostatních zemí dovezené výrobky, uvedli polští diplomaté. Účelem masivní kritiky kvality polských potravin je prý snaha přesvědčit české konzumenty o kvalitativních nedostatcích polských výrobků jako takových a následně je úplně vytlačit z českého trhu, čímž by se zvýšil prodej české výroby.

„V Evropě funguje otevřený trh, a proto se ministerstvo zemědělství v žádném případě neřídí původem potravin, ale jen a jedině jejich kvalitou,“ uvedl v reakci mluvčí ministerstva zemědělství Jan Žáček. „Chceme, aby na českém trhu byly pouze kvalitní potraviny, bez ohledu na jejich zemi původu,“ dodal. Ministr zemědělství Petr Bendl již avizoval schůzku se svým polským protějškem, která má sloužit k prohloubení spolupráce českých a polských dozorových orgánů. Jednání má pomoci společně odstraňovat z trhu nekvalitní výrobky.

Polská ambasáda připomněla, že zemědělská výroba v Česku dramaticky klesá, roste dovoz a spolu s ním také záporná obchodní bilance. Více než polovina všech potravin se nyní do Česka dováží z Německa a Polska, uvedli diplomaté s tím, že od roku 2000 se německý podíl na dovozu zvětšil asi o 50 procent, polský pak o 200 procent.

„Uvedené statistické údaje jasně ukazují skutečné příčiny nynější situace. Polské potraviny jsou na českém trhu čím dál konkurenceschopnější a ohrožují zájmy místních výrobců,“ napsali diplomaté. Podle nich čeští výrobci a jejich sdružení otevřeně přiznávají, že nejsou schopni konkurovat polským výrobcům a pouštějí se do neférového boje.

Kampaň proti polským potravinám nese ovoce

Negativní kampaň podle polských diplomatů už nese ovoce. Šetření prý dokázala, že čeští konzumenti nyní skutečně polské potraviny přestávají kupovat. „Masivní kritika se častokrát nevztahuje na konkrétní výrobce nebo produkty, ale plošně poškozuje jméno polských výrobců a výrobků jako takových, jejich českých distributorů a také dobré sousedské vztahy mezi našimi zeměmi,“ míní polští diplomaté. Velvyslanectví dnes poskytlo médiím vyjádření s tím, že „ničení důvěry českých spotřebitelů k polským potravinám“ nemůže nechat bez reakce.

Velvyslanectví také připomnělo, že ve Velké Británii ani v Německu, kam směřuje celkem šestkrát více polských potravin než do Česka, není jejich kvalita zpochybňována.

Bourání důvěry k polským výrobkům může navíc podle diplomatů v konečném účtu poškodit i samotné Česko, v mezinárodním prostředí jsou prý totiž obě země často vnímány jako jeden region a jeden trh.