„Česká pošta konzultovala důvody k podání rozkladu s nezávislým ověřovatelem, poradenskou společností EY, která je potvrdila,“ sdělil mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Celý spor se týká roku 2013, kdy se poštovní trh liberalizoval i pro malé zásilky. Pošta musí dle zákona poskytovat řadu nevýdělečných služeb a udržovat širokou síť poboček. Za to jí náleží kompenzace. Ta by měla jít z fondu, do kterého přispějí všechny firmy na trhu. Jenže ve fondu není ani koruna, konkurenti pošty nechtějí o příspěvcích ani slyšet.
Vůbec první spor o kompenzaci je tak zatím stále spíše teoretický. I kdyby se nakonec fond podařilo naplnit, bude největším přispěvatelem sama Česká pošta. Paradoxně by tak univerzální službu z velké části kompenzovala sama sobě.
Ministerstvo vnitra proto připravuje změnu zákona, podle které by kompenzace šla ze státního rozpočtu. Podobný systém funguje například u Českých drah, které na objednávku státu provozují rychlíky. Ztrátu pak kompenzuje ministerstvo dopravy ze státních peněz.
„Česká pošta není placena ze státního rozpočtu, nedostává žádné dotace a jediné, co požaduje, je spravedlivá kompenzace nákladů na službu, kterou si u ní stát objednal, a ostatní poštovní operátoři jimi nejsou zatíženi,“ doplnil šéf pošty Martin Elkán.