Prémiové značky sázejí v Evropě na SUV, jejich prodeje strmě rostou

Nový Porsche Macan

Nový Porsche Macan Zdroj: ctk

Po mírném zakolísání v loňském roce opět roste zájem o prémiové vozy SUV, tedy sportovně užitková vozidla. „Tento segment roste opravdu extrémně. Očekává se, že to bude vůbec nejrychleji rostoucí segment v autoprůmyslu,“ řekl v rozhovoru pro Automotive News Europe šéf prodeje Porsche Bernhard Maier.

V prvním čtvrtletí roku si bestseller Audi Q3 zakoupilo v Evropě 20 573 lidí, o dva tisíce více než loni. A podobné je to i s druhým nejprodávanějším vozem této kategorie – BMW X1 (prodeje loni 15 935, letos 17 522).

Za zvýšením zájmu je především to, že výrobci rozšiřují nabídku. Představují nové modely, často i překvapivých tvarů, například vozy SUV s tvarem karoserie kupé. Také neustále vylepšují jízdní vlastnosti těchto aut a snižují jejich spotřebu. U těch menších se dnes běžně pohybuje kolem šesti sedmi litrů na sto kilometrů.

Mercedes-Benz nedávno představil model třídy GLA, který by se měl pustit do přímého souboje s dosud vedoucí dvojicí Audi Q3 a BMW X1. Analytici z IHS Automotive předpokládají, že tento vůz s hodně dynamickým designem už v roce 2015 zaujme druhé místo v žebříčku nejžádanějších SUV v Evropě.

Modely Mercedesu GLK a ML loni obsadily v evropském žebříčku až sedmé a osmé místo. Příští rok proto výrobce představí nástupce modelu třídy GLK, konkurenta BMW X3. Podle šéfa designu značky Gordona Wagnera se promění jeho tvary, zmizí hrany. Nové GLK se bude nabízet také s pravostranným řízením, což mu usnadní vstup do Velké Británie, na druhý největší evropský trh.

Prodeje SUV v EvropěProdeje SUV v Evropě|e15

S trhem hodlá zahýbat i Porsche. Jeho sportovní model Cayenne skončil loni v Evropě na desátém místě, ale menší novinka Macan (u nás její cena začíná na 1,6 milionu korun) si troufá na víc. V úvodu citovaný Maier si od ní hodně slibuje. Menší auto chystá i Audi. V roce 2016 nabídne zákazníkům novinku o rozměrech kolem čtyř metrů s názvem Q1.

Pravděpodobně bude postavena na modulární platformě MQB koncernu Volkswagen, a stane se tak čtvrtým SUV od Audi – po Q7 (2005), Q5 (2008) a Q3 (2011). „Rozšiřování modelové řady Q je naší prioritou,“ řekl Luca de Meo, představitel Audi. Právě menší a levnější vozy SUV by měly vyrovnat odklon zákazníků od těch větších.

Podle IHS v roce 2013 ve srovnání s rokem 2007 došlo k propadu prodejů například modelů Audi Q7 o 74 procent, BMW X5 o 68, Lexusu RX o 58, MercedesuBenz ML o 48 a Volva XC90 o 73 procent (druhá, dlouho očekávaná generace tohoto vozu bude debutovat tento rok).

Proti tomuto trendu se chce vydat britský Bentley, který cílí tradičně na movité zákazníky. V roce 2016 představí svůj první vůz SUV a očekává se, že bude stát více než 140 tisíc liber (zhruba 4,6 milionu korun).

Společnost LMC předpovídá, že podíl prémiových vozů SUV na evropském trhu stoupne z loňských 3,5 procenta na 4,7 procenta v roce 2016 s prodeji ve výši 895 tisíc vozů. Hranici jednoho milionu prodaných automobilů dosáhne v roce 2020.