Prodej aut v Evropě prý už má nejhorší za sebou. Škoda má znovu dobrá čísla

Prodeje automobilů v Evropě znovu rostou

Prodeje automobilů v Evropě znovu rostou

Prodej automobilů v Evropské unii v září potvrdil, že propad trhu se zastavil a po více než dvou a půl letech se začal znovu odrážet ode dna. Proti loňskému slabému září se zvýšil o 5,5 procenta na 1,16 milionu vozů. Výrazně se podle Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) zvýšil prodej vozů české automobilky Škoda Auto.

Z největších trhů se znatelně zvýšil odbyt automobilů v Británii a Španělsku a rostl také ve Francii. Prodej naproti tomu dál klesal v Německu a Itálii a prudce klesl v Nizozemsku. Silné oživení zato trh zaznamenal v zemích zasažených před třemi lety dluhovou krizí, tedy v Řecku, Irsku a Portugalsku. Český trh podle ACEA vzrostl o 5,9 procenta.

Škoda Auto zvýšila v září prodej v EU o 16,2 procenta na 48 132 vozů a její podíl na trhu narostl na 4,2 procenta ze 3,8 procenta před rokem. Optimismus však přibrzďuje dlouhodobější statistika, za prvních devět měsíců její odbyt poklesl o jedno procento na 355 069 vozů.

Evropský trh za prvních devět měsíců roku zpomalil tempo poklesu na 3,9 procenta ze srovnatelné úrovně 5,2 procenta. Prodej vozů na českém trhu má horší vývoj, klesl za první tři čtvrtletí o 8,3 procenta.

Jen třetí měsíc růstu během recese

Září bylo teprve třetím měsícem růstu v EU za poslední dva roky, jejichž většinu blok strávil v ekonomické recesi. Na přesvědčivosti oživení ale ubírá to, že letošní září mělo o jeden pracovní den více než loňské.

„Nejhorší je za námi. Pokles prodeje se postupně zpomaluje a jsou patrné známky oživení,“ řekl k číslům analytik Peter Fuss z konzultační společnosti Ernst & Young. Podle něj ale odbyt aut nadále uměle podporují hluboké slevy a praktiky prodejců, kteří si automobily často sami registrují ke koupi.

Z dlouhodobého pohledu vývoj zhodnotil analytik ČSOB Petr Dufek z ČSOB: “Česko si v evropském kontextu rozhodně špatně nevede. Zatímco nové registrace za celou EU jsou nyní 19 procent pod maximem, ve staré patnáctce 24 procent pod maximem, v Německu 23 procent, v ČR vidíme pokles pouze o necelých 13 procent.”

Současně Dufek zanalyzoval, jak recese, dluhová krize a následné oddlužování si vybralo daň v podobě dlouhého omezování nákupů zboží dlouhodobé spotřeby.

Trh se smrsknul téměř o tři miliony aut

“Pro představu, jak se za poslední roky automobilový trh v Evropě smrsknul, se můžeme podívat na roční kumulované registrace. V roce 2010 se zde prodávalo téměř 14,5 milionů aut, nyní je to jen 11,7 milionu, tedy o 2,8 milionu méně,” zdůraznil analytik.

Podle jeho slov se ukázalo, že jednorázové podpory prodejů neměly delší efekt a pouze odložily pokles prodejů na později. A rovněž se potvrdilo, že trh nových aut se zotavuje výrazně pomaleji než celé evropské hospodářství.