Prodej piva klesá, Staropramen vsadí na limonády

Čechům stále patří první místo ve spotřebě piva na hlavu, včetně dětí a abstinentů vypijí přes 140 litrů piva za rok. Toto množství ale stále klesá a klasických pijáků piva ubývá. „Segment nápojů bez alkoholu ale představuje stejně velkou objemovou příležitost jako tradiční pivo,“ uvedla manažerka inovací pivovaru Martina Bučková. Jedinou nealkoholickou výrobní položkou společnosti s ročním výstavem přes tři miliony hektolitrů bylo dosud nealkopivo. Nová takzvaná Sládkova limonáda obsahuje slad, který je v pivovarském průmyslu nezbytný pro výrobu piva, a začne se ve dvou příchutích distribuovat v červenci.
Pivovarníci se v letech 2009 až 2010 potýkali s poklesem prodejů piva o zhruba 14 procent. Důvodem byly dopady ekonomické krize provázené snahou lidí šetřit i úbytkem zahraničních turistů v Česku, kteří se na spotřebě piva v Česku podílí zhruba desetinou. Ve snaze pokles zvrátit vsadily pivovary mimo jiné na piva smíchaná s limonádami, označovaná také jako beermixy či radlery.
Jejich boom odstartoval před dvěma lety právě Staropramen se svým Cool Lemonem, letos v květnu pak také na trh pustil i nápoj na bázi piva označovaný jako cidermix. Beermixy nyní tvoří sedm procent celého výstavu Staropramenu. Kvůli beermixům, rostoucímu exportu a dalším inovacím se pokles celkových prodejů piva předloni zastavil a od té doby pivní trh roste v řádu jednotek procent.
Výroba limonád byla v pivovarnické branži v minulosti běžná. Dodnes například souběžně pivo i limonádu vyrábí Pivovar Černá hora, pardubický Pivovar Pernštejn, Měšťanský pivovar v Poličce či Pivovar Rohozec.