Průzkum: Češi si oblíbili nakupování vozů přes internet a místo autopůjčoven preferují carsharing

Prodejce aut

Prodejce aut Zdroj: Profimedia

Oblibě nakupování přes internet se musejí přizpůsobit i prodejci automobilů. Stále více potenciálních zákazníků totiž poptává nákup auta přes internet, vyhledávají i virtuální testovací jízdy. Většina českých řidičů navíc upřednostňuje sdílené vozy oproti využívání tradičních autopůjčoven, vyplynulo z průzkumu poradenské společnosti EY.

Zatímco v roce 2016 vyjádřilo zájem koupit auto přes internet osmnáct procent řidičů, dnes je to dvacet devět procent. Rostoucí poptávce po nákupu on-line naposledy vyhověla i největší česká automobilka Škoda Auto, která na konci loňského roku spustila vlastní portál na domácím trhu. S rostoucím významem on-line prodeje počítá i největší tuzemský autobazar AAA Auto.

“Věříme, že v blízké budoucnosti bude mít u nás on-line prodej na celkových tržbách významný podíl. Nákup vozů on-line je již několik let běžný pro naše zákazníky ze zahraničí, kam exportujeme několik tisíc vozů ročně. Byli bychom rádi, pokud by tento způsob prodeje začal být běžný i pro tuzemské zákazníky, kteří si zatím stále vůz vybraný na webu chtějí také osobně vyzkoušet,” uvedl pro E15 Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto.

Každý desátý zákazník pak požaduje možnost vyzkoušení si automobilu formou virtuální jízdy, nutnost návštěvy prodejního místa je tak u této skupiny prakticky vzato eliminována.

„Obchod prošel výraznou změnou, virtuální prohlídky nebo on-line chaty s odborníky jsou dnes samozřejmostí,“ řekl již dříve deníku E15 ředitel rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn.

Zhruba 47 procent respondentů plánuje financovat nákup příštího auta z vlastních financí, 38 procent bude kombinovat vlastní a cizí prostředky. Nejde ale o jediný přístup k využívání automobilů.

Relativně vysoké popularitě se dle průzkumu mezi 503 českými řidiči ve věku dvacet až šedesát let těší i služby carsharingu, kdy vlastník sdílí svůj vůz s dalšími řidiči. Před klasickou autopůjčovnou preferuje tento způsob krátkodobého získání vozidla šedesát devět procent českých řidičů. Víc než třetina dotázaných je navíc ochotna připlatit si za možnost vyzvednutí a vrácení vozu na jimi vybraném místě, uvedli tvůrci průzkumu.