Řetězce z Vietnamu a Filipín se spojily proti Starbucks

káva

káva

V potravinářském byznysu je konkurence tvrdá, dosvědčí každý lokální výrobce, který řeší, jak čelit agresivním značkám ze zahraničí. Největší řetězec s rychlým občerstvením ve Vietnamu a na Filipínách jménem SuperFoods Group se na obranu před americkým konkurentem rozhodl jít cestou regionální aliance.

Filipínská firma Jollibee Foods Corp. (JFC) koupila před časem za 25 milionů dolarů 50procentní podíl ve skupině SuperFoods, do které patří kavárny Highlands Coffee, jídelny Pho 24 a franšízové podniky Hard Rock Cafe v Macau, Hongkongu a ve Vietnamu. Součástí dohody byla půjčka ve výši 35 milionů dolarů, kterou JFC poskytla svému partnerovi, firmě Viet Thai International (VTI) skrze společný podíl v SuperFoods.

Největší značka skupiny, Highlands Coffee, je na trhu už deset let a dosud sázela na pozici drahé kavárny, kam chodí obchodníci. Po příchodu Starbucks, největší sítě s kávou na světě, ale firma musela svoji obchodní strategii poupravit.

Highlands Coffee tak zvolila jinou cestu než obchodník Dang Le Nguyen Vu, který vlastní největší kavárenský řetězec ve Vietnamu, firmu Trung Nguyen. Jeho výrok, že Starbucks „neprodává kávu, ale vodu s příchutí kávy s cukrem“, citovaly všechny místní zpravodajské agentury.

Highlands CoffeeHighlands Coffee | E15

Díky spojní VTI s Jollibee má Highlands Coffee proti Starbucks slušné šance. Hamburgery od Jollibee se na Filipínách prodávají lépe než ty od McDonald’s. Filipínci mají rádi sendviče pálivé, těstoviny zase sladké a kávu silnou, vyrobenou pomocí filtru jménem phin a ochucenou kondenzovaným mlékem – tomu JFC i Viet Thai rozumějí.

„Kávu jsem nikdy moc nepil. Začala mi chutnat až ve Vietnamu. Možná kvůli místním odrůdám. Jejich ca phe đá (ledová káva) je vynikající. Nechodím ani do Starbucks, radši zajdu do Highlands nebo Trung Nguyen. Nejlepší kávu ale mají na ulici,“ říká Lidyo Celdran, producent z filipínské mediální skupiny, který žije v Ho Či Minově Městě.

Vietnam se vloni stal největším výrobcem kávy na světě, když poprvé předstihl Brazílii. Ročně vyveze asi milion kávových bobů v hodnotě 3,4 miliardy dolarů. Vietnam vyváží hlavně boby robusta, které se hodí k výrobě instantní kávy, zatímco Brazílie se zaměřuje na dražší arabiku.

Highlands Coffee provozuje ve Vietnamu 63 kaváren, 20 pak v dalších zemích. Firmu založil David Thai, původem Vietnamec, narozený v roce 1972, který od roku 1978 žije v USA. Vyrostl v Seattlu, kde byl svědkem úspěchu Starbucks. To ho přimělo k návratu do Vietnamu a rozjezdu vlastního kavárenského byznysu. První obchod otevřel v roce 2002 v Ho Či Minově Městě, kavárnu pak o týden později v Hanoji.

JFC sídlí v Manile. Skupině za první dva kvartály meziročně stoupl zisk o 30 procent na 21 milionů eur. Jollibee provozuje šest restauračních řetězců na Filipínách, pod které spadá 1931 poboček v celé zemi. Firma má 407 poboček v zahraničí, polovinu z nich v Číně.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org

Vietnam není pro sprintery